Peugeot 408 var en gång en låg och rätt snygg och sportig sedan (för kinesiska marknaden). Nu har den rest sig upp. Foto: Peugeot

Nya Peugeot 408 officiell

Peugeot gör som lands­männen Renault och tänker nytt när de ritar framtidens sedan. I höst presenteras den här bilen: nya Peugeot 408. Lite suv och lite sedan. Och precis som 208 och 308 så kommer 408 som elbil.

Jan-Erik Berggren

Att sitta lite högre med bra överblick över trafiken är för många den största anledningen till att välja en suv. Samtidigt finns det på vissa marknader fortfarande ett sug efter traditionella sedaner.
Renault presenterade förra året sin Arkana som var lite av båda biltyperna. Nu följer Renault den trenden med sin nya 408. 

I höst presenteras bilen som i Europa blir både hybrid och laddhybrid. Som ett led i lanseringen visade Peugeot upp den nya bilen vid sitt utvecklingscenter utanför Paris.
Peugeot förklarar att nya 408 ska positioneras mellan sedanen 508 och suven 3008. Nya 408 är högre än en 508, 1,48 meter, och med högre markfrigång, 18.9 centimeter, men aningen lägre än 3008.

1 AV 3
Foto: Peugeot
2 AV 3
Foto: Peugeot
3 AV 3
Foto: Peugeot

Nytt är också den aggressiva taklinjen som Peugeot härleder till 60-talets Fastbackbilar. Taket börjar luta bakåt redan vid b-stolpen och går över i en bagagelucka som tar tvärt slut i en tvär vinkel.
För att markera den höga punkten efter bakrutan har Peugeots designers skapat en speciell bakre kofångare i svart plast. 408 är 4,69 meter lång med en hjulbas på 2,79 meter.
Precis som flera andra tillverkare leker Peugeot med olika lösningar för grill och logotype. Om Peugeots nya lejon som ritats på en sköld var framträdande på nya 208 och 308 är det aningen mer anonymt på 408. Möjligen har det att göra med den svarta färgen på grillen som tyvärr döljer den snygga skölden.
Baksätet på 408 är rymligt och det sluttande taket känns inte alls av, det är gott om plats både för ben och knän och huvudet riskerar inte att ta i c-stolpen som på många andra coupéer.

1 AV 2
Två bildskärmar på 10 tum är nästa steg i Peugeots i-cockpit.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
2 AV 2
De snabba ”knapparna” under skärmen kan programmeras för önskad funktion. Smart.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Flera av Peugeot senaste konceptbilar har visat aggressiva linjer men 408 har rundats av en aning. Bakskärmen är det som sticker ut mest, ja, förutom bakluckan.
Föraren sitter högre i 408 än i 508 i förhållande till vägen men djupare i bilen jämfört med en 3008. Instrumenteringen domineras av de två 10-tumsskärmarna där skärmen i mitten kompletterats av tydliga och snabba touch-knappar som dessutom kan programmeras.

1 AV 3
Fälgarna får allt märkligare design för att vi inte ska se hur täckta de egentligen är.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Bakskärm och bakruta har tydliga designelement för att bättra aerodynamiken.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Den nya logotypen i grillen är överraskande anonym. Den borde synas mer.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Motoralternativen följer det vi sett i 308. Hybrider och laddhybrider blir dominerade i Europa och precis för tidigare modeller erbjuder Peugeot två olika effektuttag på laddhybriderna, 180 och 225 hästkrafter. Det blir inga manuella växellådor och ingen dieselversion. Precis som för 208 och 308 ska 408 bli renodlad elbil och vi gissar att det då handlar om samma elmotorer och batterier som i 308.
Lanseringen sker under hösten i Europa med de första leveranserna i januari 2023. Bilarna byggs i Mulhouse i Frankrike. 408 ska också säljas i Kina och de bilarna byggs i fabriken i Chengdu för lansering under april 2023.

Om andra tillverkare pratar mycket om hållbarhet och återvunna material vill Peugeot prata mer om kvalitetskänsla och åtrå. Målsättningen är att locka köpare som tröttnat på att vara som alla andra och köpa en suv och som dessutom vill ha något mer modernt än en traditionell sedan.