Nya Peugeot e-3008 officiell – 70 mils räckvidd
Nu har Peugeot dragit skynket av helt nya Peugot e-3008. Märkets populära kompaktsuv har, som du säkert noterar, gått och blivit eldriven. Tre olika modellversionen presenteras. Batterier på 73 och 98 kWh ska ge mellan 52 och 70 mils räckvidd.
Peugeot 3008 är något av en kassako för den franska biltillverkaren. Utgående generation har under sina sju år i livet sålt i över 1,3 miljoner exemplar. Om nya 3008:an, som nu presenteras med ett ”e” som prefix, går samma lyckosamma öde till mötes återstår att se. Hur som helst är nya e-3008 baserad på Stellantis-koncernens STLA Medium-arkitektur som presenterades i somras. Plattformen, som är utvecklad för elbilar och är en 400-voltskonstruktion, ska användas till modeller inom C- och D-segmenten och just e-3008 är första modell att byggas på den.
e-3008 finns med tre olika drivlinor där två är framhjulsdrivna och en är fyrhjulsdriven. Instegsversionen har en elmotor på 157 kW (213 hk) och 343 newtonmeter som tillsammans med ett 73 kWh-batteri tillåter framhjulen att rulla i upp till 52,5 mil. Denna konfiguration finns även i ett Long Range-utförande som med 98 kWh-batteri får utökad räckvidd som uppgår till 70 mil. I detta utförande ökar även effekten något, 170 kW (231 hk), medan maxvridet består.
Den fyrhjulsdrivna varianten, Dual Motor kallad, är utrustad med ovan nämnda 157 kW-motor men har sällskap av en bakre elmotor på 83 kW (113 hk) och 166 newtonmeter som sätter fart på bakhjulen. Sammanlagd effekt ligger på 240 kW (326 hk). Räckvidden uppges till 52,5 mil, samma siffra som instegsversionen med framhjulsdrift. Batteriet uppges också vara detsamma, nämligen det på 73 kWh.
Vid snabbladdning av batterierna är maxeffekt 160 kW medan ”långsamladdning” (AC) maxar 11 kW i standardutförande. Som tillval finns ombordladdare som höjer maxeffekten till 22 kW.
Peugeot e-3008 är med 4,54 meter på längden nästan decimetern längre än sin föregångare. Trots det ser den slankare ut vilket framför allt kan förklaras med lutningen av de bakre takstolparna. De är inte lika upprätta som tidigare och ger e-3008 en coupéliknande profil. Dock lär det påverka lastförmågan, åtminstone för last som vill ha utrymme på höjden. Men Peugeot säger att själva utrymmet under insynsskyddet är lika stort som hos utgående generation – 520 liter. Siffran gäller framhjulsdrivna versionerna, den fyrhjulsdrivna tappar en del av volymen och rymmer bara 470 liter.
Interiören bjuder på helt nya i-Cockpit som vi såg redan i somras. Dominant är den stora skärm på 21 tum som sträcker upp sig framför föraren för att agera båda mätardisplay och infotainmentskärm. Enklaste utrustningsversionen har inte fått ta del av skärmlösningen utan i Allure-utförande erbjuds en variant med två tiotumsskärmar.
Nya 3008 kommer i ett senare skede att presenteras med hybrid- och laddhybrid-drivlinor.
Marknadsintroduktionen av e-3008 äger rum i februari 2024. Några priser är ännu inte offentliggjorda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se