Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Nya Porsche 718 – bara med eldrift

Mittmotorbilarna Porsche Boxster och Cayman kommer snart i nya generationer – då skrotas förbränningsmotorerna.

301 915 bilar sålde Porsche under förra året, den bästa siffran någonsin för det tyska märket. Porsches första helt eldrivan modell, Taycan, såldes i 41 296 exemplar vilket överglänste siffrorna för klassiker 911. Även om toppsäljarna var modellerna Macan (88 362 exemplar) och Cayenne (83 071 exemplar) så är trenden tydlig då 40 procent av alla sålda Porsche-bilar under 2021 hade någon typ av elektrifiering. 

I pressmeddelandet som summerar 2021 års försäljning finns även framtidsvisioner. Vi vet sedan tidigare att nya suven Macan bara kommer med eldrift och ska lanseras nästa år. En bil som vår spionfotograf fångade på bild i Sverige i vintras. Nu är det klart att även nästa generation av mittmotormodellen 718 går samma väg.

Tävlingsbilen Mission R ger en hint om kommande 718. Foto: Porsche

Det betyder att öppna Boxster, som lanserades 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, och coupén Cayman, som lanserades 2005 och är inne på generation tre, bara kommer att finnas med eldrift från och med ”mitten av detta årtionde”, som Porsche skriver i pressmeddelandet.

Förra året visade Porsche upp eldrivna Mission R, en tävlingsbil i samma storlek och i samma anda som dagens 718 – om än i brutal form. Bilen togs fram tillsammans med designavdelningen för märkets kommande elbilar. Vi kan med andra ord här ana hur kommande Boxster och Cayman kan komma att se ut.

2025 räknar Porsche med att hälften av alla sålda bilar ska vara laddhybrider eller renodlade elbilar, fem år senare ska 80 procent utgöras av bara elbilar.