Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Tesla Model S Plaid testas mot Porsche och Mercedes-AMG på bana
2 AV 2

”Nya” Porsche Cayenne officiell

Porsches första suvmodell kommer i ny skepnad. Men Cayenne generation fyra är att betrakta som en uppdatering av föregångaren.

Under bilsalongen i Shanghai täcktes nya Porsche Cayenne och Cayenne Coupé av – den fjärde generationen sedan starten 2002 även om den egentligen handlar mer om en uppdatering av föregående generation än en helt ny bil. Insidan avslöjade Porsche i förväg. Där hämtar Cayenne mycket inspiration från elbilen Taycan. Förarmiljön är digital och efter den löper en horisontell design med pekskärm i mitten och möjlighet till en framför passagerarsätet. Skärmarna mäter 12,6, 12,3 respektive 10,9 tum.

Interiören går i samma anda som i Taycan.
Interiören går i samma anda som i Taycan.
Interiören går i samma anda som i Taycan.
Strålkastardesignen är det som sticker ut mest mot gamla Cayenne.
Strålkastardesignen är det som sticker ut mest mot gamla Cayenne.
Strålkastardesignen är det som sticker ut mest mot gamla Cayenne.
Ramp över baken – som på många andra bilar i dag.
Ramp över baken – som på många andra bilar i dag.
Ramp över baken – som på många andra bilar i dag.
Ny och ny. Nog känner vi igen Cayenne.
Ny och ny. Nog känner vi igen Cayenne.
Ny och ny. Nog känner vi igen Cayenne.
1 AV 4
Interiören går i samma anda som i Taycan.
Foto: Porsche
2 AV 4
Strålkastardesignen är det som sticker ut mest mot gamla Cayenne.
Foto: Porsche
3 AV 4
Ramp över baken – som på många andra bilar i dag.
Foto: Porsche
4 AV 4
Ny och ny. Nog känner vi igen Cayenne.
Foto: Porsche

Utvändigt framtill märks främst nya LED-strålkastare med matrixteknik och en ny ljussignatur även om fronten som helhet har fått en del nya veck. Höfterna har svällt lite och huven är ny men nog känner vi igen modellen. Bak har bilen fått en ny lampdesign och formen är mer rak än tidigare med en ramp som sträcker sig över hela bredden av bilen.

Även under skalet har det skett förändringar. Fjädring och dämpning har setts över och ska ge mer komfort vid låga hastigheter och även passa för högre. Större skillnader har gjorts för de olika körlägena Normal, Sport och Sport Plus.

Laddhybriden får längre räckvidd och bättre laddegenskaper. Foto: Porsche

För Europa gäller följande versioner: Cayenne med V6 på 353 hästkrafter, Cayenne S med V8 på 474 hästkrafter, Cayenne E-Hybrid med totalt 470 hästkrafter. Det är drivlinor vi känner igen sedan tidigare även om effektantalet har justerats på sina håll. Noterbart är att laddhybriden har fått ett större batteri (från 17,9 upp till 25,9 kilowattimmar som mest) och har nu en räckvidd vid blandad körning på upp till 9 mil enligt WLTP-cykeln. Ombordladdaren har nu en maximal kapacitet på 11 kilowatt. Turbo GT-versionen är med andra ord inte längre aktuell för den europeiska marknaden. 

En helt eldriven Cayenne ryktas vara på gång till 2026 och kommer då säljas parallellt med sina förbränningssyskon och bygga på en ny plattform.