Nya Porsche Panamera officiell – bilder, fakta och film
En helt ny generation av Porsches kanske mest utskällda, men också lyckosamma bilar – Panamera – har i dag sett dagens ljus. Porsche beskriver den som en lyxbil med prestanda som en sportbil.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Det har gått sju år sedan Porsche lanserade första generationens Panamera och det är nu dags för en ny att träda fram. Medan denna text skrivs pågår själva avtäckningen av bilen nere i Berlin där Teknikens Värld är på plats för att bevittna skådespelet och – framför allt – bilen. I kommande nummer av tidningen får du reda på allt om nya Panamera när Peter Klemensberger, vår utsände, beskriver den från topp till tå.
Porsche har tagit det lugnt med formerna. De kvarstår från den generation som snart är ett minne blott. Men detaljer, framför allt baktill, visar att det är en ny bil och inte den gamla. Bland annat är fronten lägre och omformad, strålkastarna och bakljusen nya där sistnämnda har fått en ljuslist som bland annat påminner om hur det ser ut på uppdaterade Boxster och Cayman som numera heter 718 Boxster och 718 Cayman.
”Med nya Panamera ville vi förfina, inte göra om”, säger en av Porsche-cheferna som närvarar vid världspremiären.
Nya Panamera är ingen liten bil (det var inte den gamla heller) då den mäter 505 centimeter på längden, en utökning med 3,5 centimeter jämfört med föregångaren. På bredden har den växt med fyra millimeter och mäter numera 193,5 centimeter och drar man måttbandet från marken upp till takets högsta punkt ser man att den är fem millimeter högre än föregångaren, det vill säga 142,3 centimeter.
Sidoprofilen har dock ändrats en aning med två centimeter lägre takhöjd över baksätet. Porsche säger att huvudutrymmet där bak fortfarande är gott.
Axelavståndet är förändrat, dock vet vi i nuläget inte med hur mycket (gamla mätte 292 centimeter mellan axlarna). Däremot vet vi att framhjulen har flyttats fram vilket ger ett längre avstånd mellan A-stolparna och framhjulen samtidigt som överhänget fram har blivit kortare. Överhänget bak är däremot längre än tidigare.
Bakvingen är precis som tidigare integrerad i bakluckan och fälls ut vid behov (eller vid ett tryck på en knapp). På Turbo-modellen delar den sig för att skapa en större yta, precis som tidigare.
Chassit hos nya Panamera är vidareutvecklat och förfinat för att både bjuda på komfort och sportbilsegenskaper. Porsche kallar därför nya Panamera för ”sportbilen bland lyxsedaner”, och det kan vi nog hålla med om – även om den är mer av en halvkombi än en sedan.
Bland nyheterna finns luftfjädring med ett nytt trekammarssystem, Porsches elektroniska stötdämparkontroll, PASM, och PDCC Sport i vidareutvecklade utföranden, Porsche Torque Vectoring Plus, aktiva krängningshämmare, bakhjulsstyrning (kommer från 918 Spyder och 911 Turbo men har anpassats för Panamera) samt ett nytt elektromekaniskt styrsystem.
4D Chassis Control-systemet håller koll på alla chassikontrollsystem och agerar blixtsnabbt för att ge optimal väghållning och komfort.
En annan detalj som är ny för Panamera, som också har med körningen att göra, är Mode Switch-vredet på ratten som 918 Spyder var först med och som fler Porsche-modeller har fått efterhand. Med ringen på vredet kan fyra körlägen väljas; Normal, Sport, Sport Plus och Individual). Med knappen i mitten väljer man Sport Response som på ett kick ger full motoreffekt.
Motorerna är till en början tre till antalet, men fler kommer att poppa upp så småningom, bland annat två laddhybrider. De som är aktuella från start har sex eller åtta cylindrar i V-formation, alla med turboaggregaten monterade mellan cylinderbankarna. På så vis kan motorpaketet göras kompaktare och motorns placering blir lägre vilket bidrar till lägre huv och lägre tyngdpunkt.
För ovanlighetens skull börjar vi i änden med flest hästkrafter.
Nya Panamera Turbo har en V8 på 4,0 liter som levererar 550 hästkrafter vid 5 750 r/min och 770 newtonmeter mellan 1 960 och 4 500 r/min. Den spöar alltså föregångaren med 30 extra hästkrafter och 70 extra newtonmeter. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder, om bilen inte är utrustad med Sport Chrono-paketet för då kapas tiden till 3,6 sekunder. Toppfarten är 306 km/h.
Förbrukningen uppges till 0,93-0,94 liter per mil, ungefär en centiliter snålare än föregångaren, och utsläppen till 212-214 gram per kilometer.
Panamera Turbo är alltså en åttacylindrig best, men kan, vid låg belastning, övergå till att fungera som en bil med en rak fyra. Fyra cylindrar utestängs helt enkelt från arbetet att driva bilen framåt. Det sägs kunna minska förbrukningen med upp till 30 procent.
Panamera Turbo kommer snart att få möta sin överman i nya Panamera Turbo S. Den ryktas få 600 hästkrafter.
Nya Panamera 4S har en V6-motor på 2,9 liter som med dubbla turboaggregat når upp till 440 hästkrafter vid 5 650 r/min och 550 newtonmeter mellan 1 750 och 5 550 r/min. Det är 20 hästkrafter och 30 newtonmeter upp jämfört med gamla Panamera 4S. 0-100 km/h går på 4,4 sekunder men om den är Sport Chrono-paketutrustad kapas två tiondelar från den tiden. Toppfarten är 289 km/h.
Bränsleförbrukningen enligt NEDC-körcykeln är 0,81-0,82 liter per mil och utsläppen 184-186 gram per kilometer. Förbrukningen är elva procent lägre än hos gamla Panamera 4S.
Nya Panamera 4S Diesel har en V8 som ser till att alla fyra hjulen driver – precis som hos Panamera Turbo och Panamera 4S. Med sin sekventiella turboladdning och variabla turbogeometri ger den 422 hästkrafter vid 3 500 r/min och är därmed Porsches starkaste dieselmotor någonsin. Den levererar dessutom hela 850 newtonmeter mellan 1 000 och 3 250 r/min. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder (4,3 med Sport Chrono-paket) och toppar 285 km/h.
Förbrukningen ligger på 0,67-0,68 liter per mil och utsläppen på 176-178 gram per kilometer.
Till motorerna hör en nyutvecklad version av Porsches populära PDK-dubbelkopplingslåda. Åtta växlar har den.
Interiören i nya Panamera är helt ny, även om uppbyggnaden av instrumentbräda och mittkonsol känns igen från gamla. Det är mer avskalat och ser modernare ut, inte minst tack vare de många och stora skärmytorna i mätarhuset, på mittkonsolen samt i baksätet. Panamera har helt enkelt digitaliserats. Skärmytan i mätarhuset kan konfigureras av föraren för att visa vad som är lämpligast för tillfället och infotainmentsystemet kan integreras med mobiltelefoner tack vare Apple CarPlay. Många andra onlinefunktioner, bland annat för navigationssystemet, finns att tillgå.
För den som sitter bakom ratten finns till Panamera nya hjälpsystem för att förenkla körningen, bland annat ett mörkerseende system som med en värmekänslig kamera varnar föraren för människor och djur som befinner sig framför bilen. Objekten syns i mätarhusets display. Om bilen är utrustad med rörliga LED matrix-strålkastare belyses dessutom objektet som systemet varnar för.
Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare hjälper till att hålla koll på vägen ytterligare tre kilometer framåt. Med hjälp av navigationssystemet samt radar- och kamerasensorer beräknas antalet inbromsningar, växlingar och frirullningsmöjligheter på vägsträckan framöver.
Nya Panamera är dessutom autonom (självkörande) i hastigheter upp till 60 km/h.
För den som är nyfiken hur lastvänlig nya Panamera är kan vi berätta att med uppfälld baksätesrygg ryms 495 liter. När dessa fälls (delade enligt 40/20/40-principen) ryms 1 304 liter. Panamera är med andra ord, trots sina dryga fem meter på längden, ingen jättelastare.
Redan i dag kan du beställa din nya Porsche Panamera, men den lanseras i Sverige först i november. Priserna är som följer:
Panamera 4S Diesel, 1 150 000 kronor.
Panamera 4S, 1 110 000 kronor.
Panamera Turbo, 1 520 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se