Foto: Land Rover

Nya Range Rover Sport officiell

Land Rover presenterar nya Range Rover Sport som bjuder på ett mer stramt yttre än tidigare, två laddhybrider med lång räckvidd, tre dieselmotorer och två bensinmotorer. Om ett par år kommer en helt eldriven Range Rover Sport.

Nu rullar Range Rover Sport in i sin tredje generation, 17 år efter första gjorde entré som ett nättare och ”sportigare” alternativ till långköraren och ikonen Range Rover.
Vad gäller utseendet har Land Rovers designers valt att spinna vidare på redan inslagen väg men moderniserat det exteriöra uttrycket genom att städa upp bland linjer och detaljer. Ungefär samma väg som Range Rover har tagit i samband med generationsväxlingen i höstas. Land Rover själva kallar exteriören för dramatisk. Vi skulle vilja påstå att den är allt annat än dramatisk, i stället är den stram, uppstädad och lite som man hade förväntat sig. Ett tydligt exempel hur städad karossen upplevs är dörrhandtagen. Dessa är numera infällda och fälls ut när förare eller passagerare närmar sig. Funktionen är densamma som på nya Range Rover.

Interiört är det väldigt likt hur det ser ut i nya Range Rover, men med enkla medel har Range Rover Sport ändå fått sin särprägel, exempelvis med en mer konventionell ratt med tre ekrar i stället för två samt en mittkonsol som gjorts ”svävande” och med lite andra placeringarna av knappar och vred.
Infotainmentskärmen framför mäter 13,1 tum och har en något mer uppåtvinklad ställning än i Range Rover. Systemet är kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay, trådlöst förstås. Stora delar av bilen elektroniska komponenter kan uppdateras trådlöst (OTA). En annan trådlös grunka är plattan för laddning av mobiltelefon. Laddeffekten uppgår till 15 watt.
Skärmen framför föraren, den som visar all möjlig information vid sidan om hastigheten, mäter 13,7 tum.

1 AV 4
Foto: Land Rover
2 AV 4
Foto: Land Rover
3 AV 4
Foto: Land Rover
4 AV 4
Foto: Land Rover

Måtten

Nya Range Rover Sport är 494,6 centimeter lång vilket gör den 6,7 centimeter längre än den generation som är på väg att ersättas. Den är därmed också 10,6 centimeter kortare än nya Range Rover. På höjden mäter den 182,0 centimeter och på bredden 204,3 centimeter när backspeglarna är infällda. Axelavståndet på 299,7 centimeter är hela 7,4 centimeter längre än tidigare.
Längre bil och mer tilltaget axelavstånd brukar betyda större vändcirkel, och visst har den ökat en aning, men endast om nya Range Rover Sport inte är utrustad med fyrhjulsstyrning. Om tillvalet har gjorts kan bakhjulen vinklas upp till 7,3 grader vilket drastiskt minskar vändcirkeln med mer än 1,5 meter till totalt 10,95 meter.

Markfrigången är några millimeter mer än tidigare. 21,6 centimeter (20,9 för laddhybriderna) i standardläget medan offroad-inställningen ger totalt 28,1 centimeter (27,4 för laddhybriderna).

Bagageutrymmet har blivit en smula rymligare. 450 liter ryms när baksätesryggen är uppfälld (835 liter vid beräkning av volymen upp till taket). Fälls baksätet ryms upp till 1 860 liter.
Maximala dragvikten är 3 500 kilo för samtliga modellversioner som inte är laddhybrider. 3 000 kilo gäller för de laddbara modellversionerna.

1 AV 5
Foto: Land Rover
2 AV 5
Foto: Land Rover
3 AV 5
Foto: Land Rover
4 AV 5
Foto: Land Rover
5 AV 5
Foto: Land Rover

Mildhybrider och V8

Motoralternativen får beskrivas som många och bör tilltala de flesta förutom elbilsförespråkarna. En rent eldriven Range Rover Sport presenteras inte i dag, men ska komma under 2024. Fram till dess är det bensin- och dieselmotorer som gäller, de flesta med elektrisk assistans i en eller annan form.

Dieselmotorerna är tre stycken – D250 med 249 hästkrafter, D300 med 300 hästkrafter och D350 med 350 hästkrafter. Samtliga är raka sexcylindriga maskiner på 3,0 liter som i liten skala assisteras elektriskt, dieselmodellerna är alltså så kallade mildhybrider.
Minsta dieselspisen, D250, är inte aktuell för svenska marknaden.

Två är bensinmotorerna och heter P400 samt P530. Dessa skiljer sig kraftigt åt då P400 är en mildhybrid med rak sexa på 3,0 liter och 400 hästkrafter medan P530 är prestandaversionen med 4,4-liters twinturbo-matad V8 på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Denna ”värsting” gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder.

https://youtu.be/Lv-XcVFBwVY

Laddhybrider med lång räckvidd

Två är även laddhybriderna som heter P440e och P510e. Dessa har, som du säkert redan har räknat ut, 440 respektive 510 hästkrafter och känns förstås igen från Range Rover.
Grunden i laddhybridernas drivlinor är raka sexcylindriga bensinmotorer på 3,0 liter som assisteras av elmotorer vars energi lagras i rejält stora batterier (i jämförelse med andra laddhybrider, inte elbilar). 31,8 kWh är batteriernas nettokapacitet (38,2 kWh brutto) och ska, enligt officiella WLTP-körcykeln, räcka till hela 11 mils körning på el.

Samtliga Range Rover Sport-modellversioner är fyrhjulsdrivna och utrustade med åttastegad automatlåda.

Svenska priser

Land Rover Sverige berättar att nya Range Rover Sport finns att beställa redan i dag men inte när leveranserna inleds. Vi skulle tippa på att de första bilarna eventuellt rullar ut till kunderna efter sommaren (som ju egentligen är ett väldigt brett och diffust begrepp).
Priserna börjar på knappt 1,2 miljoner kronor. Exakta priser ser du tabellen nedan.

Motoralternativ och priser i Sverige

Laddhybrid

P440e Dynamic SE 1 279 900 kr.

P440e Dynamic HSE 1  376900 kr.

P510e Autobiography 1 632 900 kr.

P510e First Edition 1 608 900 kr.

 

Diesel

D300 Dynamic SE 1 170 900 kr.

D300 Dynamic HSE 1 263 900 kr.

D350 Autobiography 1 452 900 kr.

D350 First Edition 1 424 900 kr.

 

Bensin

P400 Dynamic SE 1 227 900 kr.

P400 Dynamic HSE 1 321 900 kr.

P530 Autobiography 1 635 900 kr.

P530 First Edition 1 608 900 kr.