Nya Renault Kangoo och Express officiella
Nu presenterar franska Renault helt nya Kangoo och dess enklare syskonmodell Express. Båda varianterna finns i både personbils- och transportbilsformat samt med bensin- och dieselmotorer. Kangoo Van finns dessutom med elmotor.
En av de vanligaste småfraktarna på fyra hjul är Renault Kangoo, men nuvarande generation är i bilsammanhang väldigt gammal och därför i kraftigt behov av att föryngra sig. Därför ska den Kangoo som vi ser på vägarna pensioneras efter snart 13 år i tjänst. Första generationen, som kom 1997, syns inte så ofta ute i trafiken.
Nya Kangoo utgörs av en familj på fyra. Kangoo heter familjefraktaren och Kangoo Van den modellversion som hantverkare och bud rattar i storstadsvimlet. Båda finns i ett enklare utförande, Express och Express Van, där förstnämnda, den för persontransport, inte kommer att säljas i Europa.
Renault bjuder inte på alla specifikationer i dag, men de berättar att bilarna kommer att erbjudas med både bensin- och dieselmotorer. En helt eldriven variant av Kangoo Van är också aktuell, som uppföljare till Europas mest sålda elektriska transportbil Kangoo Z.E.
Kangoo Van finns dessutom med två olika axelavstånd för att erbjuda två olika lastvolymer. Med kort axelavstånd ryms mellan 3,3 och 3,9 kubikmeter och med långt mellan 4,2 och 4,9 kubikmeter.
Kangoo Van ska också ha fått en betydligt lättare sidolastöppning, Easy Side Access kallar Renault den 141,6 centimeter breda öppningen för, en siffra som är dubbelt upp jämfört med föregående generation. Fransmännen säger att öppningen är den största på marknaden.
Marknadslanseringen för nya Kangoo och Express, inklusive Van-versionerna, ska äga rum under våren 2021. Kangoo och Kangoo Van ska byggas i Frankrike medan Express och Express Van ska byggas i Marocko.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se