Nya supersportbilarna som går på el
Tesla Model S och Porsche Taycan får konkurrens. Här är 18 nya fräcka, superdyra och supersnabba eldrivna supersportbilar som du ska kunna köpa de kommande åren.
Tesla var först med att marknadsföra sin elbil som en snygg, fräck och rätt dyr bil med sportbilsprestanda. Förra året kom Porsche Taycan som sprängde ytterligare några gränser. Nu vill flera tillverkare av fräcka elbilar vara med och leka.
Här är totalt 18 nya elsportbilar som är både väldigt dyra och väldigt snabba.
Aspark Owl
Supersportbilen med det lite udda namnet byggs i Japan och har visats i Dubai. Owl har fyra elmotorer och ett batteripaket på 64 kWh. Motorerna levererar totalt 1985 hästkrafter vilket skjuter iväg bilen 0–100 km/tim på 1,69 sekunder. Bör bli leveransklar i år.
Audi e-tron GT
Audi imponerade med elbilen e-tron och förbereder sig nu för lansering av GT-modellen. GT Concept visades på bilsalongen i Los Angeles 2018 och produktionsbilen väntas debutera på samma salong senare i år. e-tron GT delar plattform med Porsche Taycan och är alltså ingen suv utan mer sedanlik.
Ferrari EV
Vi har sett skisser och teckningar på Ferraris första elbil. Ryktena är också många och intensiva, som alltid med Ferrari, men det verkar allmän känt att det blir fyrjulsdrift från fyra elmotorer, en vid varje hjul. Men det är inte känt om det blir en tvåsitsig eller fyrsitsig sportbil. Karossen påstås likna 812 Superfast och det blir tidigast lansering 2025.
Genesis Essentia
Hyundais lyxbilsmärke Genesis kommer att få en elbil. För två år sedan visades Genesis Essentia, en GT-bil med elmotor och batteri. Bilen visades på bilsalongen i New York och även 2019 viskade Genesis på samma salong att en elbil var på gång. Hyundai har investerat i kroatiska Rimac och kanske kommer den färdiga elbilen att födas ur det samarbetet.
Honda Sports EV
Hondas lilla stadsbil E har visats och provkörts. Nu ska samma plattform användas för en rad nya elbilar och troligen byggs en sportbil som liknar konceptbilen från 2019. Hondas har flera karossformer på gång men väntar troligen in bilköparna innan definitiva beslut tas.
Hyundai kompakt
Hyundai har visat flera olika varianter av en kompakt sportbil och troligen blir bilen eldriven när den till slut får premiär. Även här väntas kroatiska Rimac kunna bidra med en hel del teknisk kunskap. Möjligen kan Hyuindai och Kia dela på plattformen och troligen fortsätter koreanerna med att erbjuda alla olika drivlinor i en och samma modell.
Lamborghini
Det är klart att VW-koncernen också ska släpa med sig Lamborghini till elbilseran. Den första hybriden ska komma redan i år och Lamborghini arbetar på att modernisera och elektrifiera sin bästsäljande suv Urus. Den futuristiska konceptbilen Terzo Millennio från 2017 skvallrar lite om Hur Lamborghini ser på sin första elbil. Möjligen provar Lamborghini något som ingen annan lyckats med hittills: en elmotor inne i varje hjul.
Lotus Evija
1973 hästkrafter och 1680 kg. Wow!. Det kommer att gå undan när Lotus visar sin första elbil. Batteriet blir på 70 kWh och Lotus väntas begränsa upplagan till 130 exemplar. Det blir spännande att se hur mycket Volvo Cars bidragit med till drivlinan. Designchefen Russell Carr har avslöjat att framtidens Lotus-bilar ska se ut som Evija och troligen får vi se också ett par mindre effektstarka modeller framöver.
Maserati GranTurismo/GranCabrio
Maserati har avslöjat att de första elbilarna ska byggas på designen från den utgående GranTurismo. Byggstart blir under nästa år. Maserati påstås ha byggt en egen drivlina som är i det närmaste klar för testning. Räkna med en fyrsitsig coupé samt en bil med cabriolet. Vi kommer troligen också att få se en eldriven Levante.
Pagani EV
Sportbilstillverkaren Pagani hänger också på elbilsracet. Och trots att Pagani nöjer sig med att bygga 40 bilar per år. En ny Huayra ska visas 2022, då med en V12-motor, och samma plattform är redo för en elbil och vi gissar att den kommer relativt tätt på den nya generationen av supersportbilen.
Pininfarina Battista
Pininfarina är inne i en tranformation från renodlat designhus till fullfjädrad biltillverkare. Just nu pågår slutdesignen på sportbilen Battista som Pininfarina gör tillsammans med Rimac. Specifikationen berättar om 1 900 hästkrafter. Battista ska byggas i 150 exemplar med första leveranser under det här året. Planen till 2025 innehåller också tre olika suvar.
Porsche 718
Porsche har redan visat elbilen Taycan men det finns förstås planer på ett bredare elbilsprogram. Enligt Porsches Lutz Meschke är det modellerna 718 Cayman och 718 Boxster som passar allra bäst för eldrift. Troligen får vi se en eldriven Macan om två år och strax efter det en 718 med batteri och elmotor.
Porsche 918
Porsche arbetar med en ny 918 Spyder och enligt chefen Oliver Blume finns det ännu inget beslut om Spyder blir eldriven eller om den får förbränningsmotor. Enligt Blume avgörs en del av hur snabbt det går att utveckla nya batterier med lite mer energi per kilogram. Och det är inte bråttom att ta beslut. Tidigast 2025 ska nya 918 Spyder vara klar.
Renault Zoe RS
Renault har visat en ny Zoe och eftersom Renault också avslöjat att deras RS-bilar behöver elektrifieras kan vi se fram emot en Zoe RS. Nu kan det te sig märkligt att Renault väljer Zoe i stället för den lite coolare Clio. Senast 2022 vill Renault visa upp sin första eldrivna RS-bil.
Rimac C_Two
Kroatiska Rimac har flera projekt på gång med olika biltillverkare men också en egen modell. Bilen är döpt till C_Two och drivlinan utvecklar hela 1 900 hästkrafter och klarar 0–100 km/tim på mindre än två sekunder. Rimac planerar att visa bilen på bilsalongen i Genève nästa månad. De första 150 bilarna ska byggas redan i år.
Tesla Model S Plaid
Tesla vill förstås inte ramla längre och längre bak i kön av snabba elsportbilar. En lite fräckare och snabbare version av Model S utvecklas som bäst och modellen får då efternamnet Plaid. Jämfört med en vanlig Model S har Plaid ytterligare en elmotor och de tre motorerna ska tillsammans ge Model S sportbilsprestanda i nivå med konkurrenterna. Produktionen ska starta redan i år.
Tesla Roadster
Tesla valde att inte ersätta gamla Lotus-baserade Roadster direkt utan har gått lite omvägar via andra modeller. Men nu ser det ut som att den generation av Roadster som visades redan 2017 kommer att gå i produktion under 2020 eller 2021. Det viskas om ett batteripaket på hela 200 kWh vilket skulle räcka till en räckvidd på närmare 100 mil. Elon Musk har lovat att bilen ska klara 0–100 km/tim på mindre än två sekunder.
Volkswagen ID.3R
Volkswagen har börjt sälja folkelbilen ID.3 och när utrullningen av flera ID-bilar är klar kommer vi att få se en R-version. VW har några år på sig och kommer att under tiden till lansering försöka bestämma med en eldriven R-bil är för något. Det blir troligen dubbla motorer och fyrhjulsdrift.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se