Nya Toyota C-HR officiell
Skarpare former, fyrhjulsdrift och laddhybridteknik hör till nyheterna för nya Toyota C-HR. Första exemplaren rullar in på svensk mark i början av nästa år.
Efter två smygvisningar (som konceptbil och visning av baklampor) är nu nya Toyota C-HR officiell. Bilen är liksom tidigare en suv med coupélinjer, helt enligt tidens trend, men designen har nu ett skarpare snitt.
Framtill finns nu en front som för tankarna till modellen bz4x och även i profil hämtas en del inspiration från elbilen. Noterbart är att dörrhandtaget bak har flyttat ner till dörren från att tidigare varit placerat på c-stolpen.
Även under huven tar nya C-HR ett steg i elektrifieringens tecken då den erbjuds som laddhybrid där förbränningsdelen utgörs av en tvåliters bensinmotor. Det kommer inte som någon chock, redan för två år sedan spådde vi att så skulle ske.
Även fortsättningsvis finns bilen som vanlig hybrid (självladdande om du så vill) och precis som förr är då förbränningsmotorn på 1,8 eller 2,0 liter. De får samma teknik som i nyligen uppdaterade Corolla och tvålitersversionen erbjuds dessutom med fyrhjulsdrift.
Även invändigt är formen betydligt modernare än tidigare och pekskärmen mäter åtta tum eller 12,3 som tillval. I tiden ligger hållbarhet och hos nya C-HR finns dubbelt så mycket återvunnen plast än hos utgående generation. Bland andra åtgärder på den punkten märks även stolstyg tillverkad av gamla PET-flaskor och nya lackeringsmetoder samt användande av vattenbaserade färger.
Assistans- och säkerhetsmässigt kommer nya C-HR med det senaste från tillverkarens teknik som går under namnet Toyota Safety Sense. System som vi bland annat bekantat oss med i modellen Corolla Cross som nyligen vann ett test i Teknikens Värld.
Några exakta tekniska specifikationer lämnas inte i dagsläget, inte heller några priser för den svenska marknaden. Nya C-HR ska i alla fall finnas tillgänglig här i höst och de första leveranserna ska ske i början av nästa år.
C-HR är designad i Europa och ska även byggas här, det gäller även batteripaketen.
Två högt utrustade versioner gäller vid introduktionen: GR Sport Premiere Edition och Executive Premiere Edition.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se