Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Toyota

Nya Toyota Mirai får ”lågt pris”

Vätgasdrivna bränslecellsbilen Toyota Mirai av första generation var en udda fågel med märkliga former och hög prislapp. Nya Mirai blir något helt annat, och med lägre pris ska den locka batterielbilsköpare.

Toyota satsar på ett riktigt lågt pris på nya versionen av deras unika vätgasbil Mirai. 64 000 euro (660 000 kronor) kommer den att kosta i Tyskland när den börjar säljas nästa år. Det är betydligt mindre än vad Tesla tar för Model S med 100 kWh-batteri. Svenska priset är inte färdigförhandlat.

– Vi har en valutakurs att förhålla oss till, och håller på att förhandla med Toyota i Japan. Men vi får priset klart efter årsskiftet. Vi kommer dock enbart sälja den som leasingbil för att kunderna ska slippa ta någon risk för andrahandsvärdet. Utrustningsnivån varierar beroende på marknad, och vårt pris kommer på grund av detta kanske landa över det tyska priset. Vi kommer inte att ta in basversionen. Nuvarande Mirai har ett pris i Skatteverkets prislista på 798 000 kronor och vi ska i alla fall komma under det priset, lovar Erik Gustafsson, informationschef på Toyota.

DUELL: Bränslecellsbilarna Hyundai Nexo mot Toyota Mirai 

Bra bas...
Bra bas...
Bra bas...
... nya Mirai delar nämligen teknik med lyxbilen Lexus LS.
... nya Mirai delar nämligen teknik med lyxbilen Lexus LS.
... nya Mirai delar nämligen teknik med lyxbilen Lexus LS.
1 AV 4
Bra bas...
Foto: Toyota
2 AV 4
... nya Mirai delar nämligen teknik med lyxbilen Lexus LS.
Foto: Toyota
3 AV 4
Foto: Toyota
4 AV 4
Foto: Toyota

Planen är att växla upp tillverkningen till en betydligt högre nivå än vad som gällde för första generationen Mirai. En tiofaldig försäljningsökning planeras globalt. Eftersom det bara är i Japan som man har byggt ut ett större distributionsnät av vätgasstationer så lär merparten av bilarna hamna där. I Europa förväntar sig Toyota att sälja 1 500 Mirai nästa år, en försäljningsvolym som senare ska öka till 2 000 per år, hoppas Toyota.

Även insidan är mindre märklig. Foto: Toyota

Avgörande är produktionskapaciteten av bränslecellstackar. Toyota har kapacitet för att tillverka 30 000 bränslecellstackar per år, men de ska räcka till bränslecellbussar och lastbilar också. Det är i det segmentet många vätgasexperter förväntar sig ett första genombrott för tekniken. Batteribaserade ellastbilar kommer att ha svårt att kombinera lastkapacitet, räckvidd och laddtider med acceptabel körekonomi. Om chaufförerna ska sitta och ladda timvis längs vägen blir transporterna kostsamma. Där har vätgasdrivna lastbilar en stark fördel.

PROVKÖRNING: Toyota Mirai 

Gamla Mirai hade udda former.
Gamla Mirai hade udda former.
Gamla Mirai hade udda former.
Ingen vanlig syn på vägarna.
Ingen vanlig syn på vägarna.
Ingen vanlig syn på vägarna.
1 AV 3
Gamla Mirai hade udda former.
Foto: Sebastien Mauroy
2 AV 3
Ingen vanlig syn på vägarna.
Foto: Sebastien Mauroy
3 AV 3
Foto: David Dewhurst Photography

Europa har inte kommit lika långt som Japan, men det finns 88 vätgasstationer i Tyskland. I övriga Europa samlas 62 vätgasstationer.

Nya Toyota Mirai är betydligt mer påkostad än föregående generation och delar bottenplatta med Lexus LS. Nya Mirai är 4,97 meter lång och har till skillnad från förra Mirai ett tresitsigt baksäte. Bränslecellen har gjorts så kompakt att den får plats under framstolarna.