Nya Toyota Mirai – första bilderna och faktan om bränslecellsbilen
Dagens Mirai kom 2014 och får en efterföljare nästa år då Toyota tror på bränslecellstekniken. Här är första bilderna på bilen som täcks av i Tokyo.
Att Toyota fortsätter att satsa på bränscellsteknik kunde vi berätta för en tid sedan liksom att de nästa år kommer med en ny version av modellen Mirai som har tekniken och lanserades 2014. Nu visar Toyota de första bilderna på den nya bilen som täcks av under den kommande Tokyosalongen.
Nya Mirai bygger på TNGA-plattformen och har ett helt nytt formspråk. Den är längre, bredare och lägre än dagens version som har byggs i 10 000 exemplar. I millimeter mäter nya Mirai 4 975 i längd, 1 885 i bredd, 1 470 på höjden och 2 920 mellan hjulaxlarna. Den är med andra ord 85 millimeter längre, 70 millimeter bredare, 65 millimeter lägre och med 140 extra millimeter mellan axlarna jämfört med den första generationen av modellen. Bilen rymmer nu fem åkande mot tidigare fyra.
Nya Mirai har en mer utdragen design med plattare huv och drag av en fyrdörrarscoupé fastän det rör sig om en sedan. Framtill ses en stor grill istället för flera hålor som på den gamla modellen – med stora trianglar i kinderna som de mest utmärkande.
Invändigt finns en helt ny interiör, något mer återhållsam än tidigare med förarmiljön vid ratten och inte centralt placerad som tidigare. Designen som helhet går nu mot det sobra hållet mot att tidigare ha varit futuristisk och högst egen.
Några mer specifika data får vi inte i dagsläget mer än att nya Mirai ska ha cirka 30 procent längre räckvidd än dagens version som klarar 50 mil.
Hur den utgående modellen är i verkliga livet kan du läsa i Teknikens Värld nummer 22/2019 (ute i butik nu) där den ställs mot Hyundai Nexo – den enda andra bränslecellsbilen på den svenska marknaden just nu.
Nya Mirai presenteras som ett koncept men ska lanseras i Japan, Nordamerika och Europa nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se