Foto: Toyota

Nya Toyota Prius officiell – en stark laddhybrid

Toyota har dragit skynket av nya Prius. Nya generationen, den femte i ordningen, har kvar modellens klassiska format men med mindre uppseendeväckande former. Till Europa kommer den som laddbara Prius Plug-In Hybrid i vår, med betydligt mer kraft än föregångaren.

Toyota Prius är en ikon i bilvärlden. Första generationen kom redan 1997 när hybridbilar var något okänt för många. Det stora genombrottet gjordes dock med andra generationen som kom 2003. Plötsligt var Prius modellnamnet på ”allas” läppar. Att i Hollywood dyka upp vid röda mattan i något annat än en Prius var näst intill en synd.
Över fem miljoner exemplar av Prius (fyra generationer) har sålts runt om i världen fram till i dag. Enligt Toyotas beräkningar har hybridtekniken, som sedan generation tre (2010) även finns som laddhybrid, besparat världen koldioxidutsläpp på över 82 miljoner ton.

Nu riktas blickarna mot femte generationen som alldeles nyss har haft världspremiär på två ställen samtidigt, nämligen i Los Angeles i USA samt i Tokyo i Japan. Riktig europeisk premiär är det inte förrän den 5 december, men vi får ändå reda på mycket av det viktigaste om Europa-versionen redan i dag.

1 AV 5
Toyota Prius generation 1 (1997-2003).
2 AV 5
Toyota Prius generation 2 (2003-2009).
3 AV 5
Toyota Prius generation 3 (2009-200916). Fanns även som laddhybrid.
4 AV 5
Toyota Prius generation 4 (2016-).
5 AV 5
Toyota Prius generation 4 (2017-) laddhybrid-version.

Till Europa kommer nya Prius som laddhybrid, alltså Prius Plug-In Hybrid. Den gör det med en helt ny drivlina som sett till specifikationerna med råge brädar den gamla. Utgående generation, som inte har varit tillgänglig på svenska marknaden på ett bra tag, har en 1,8-litersbensinmotor som samverkar med en elmotor och en stöttande generator. Tillsammans når de upp till 122 hästkrafter. Det är 101 hästkrafter mindre än vad drivlinan i nya Prius presterar. 2,0-litersbensinmotorn och elmotorn i nya generationen levererar nämligen sammanlagt 223 hästkrafter (164 kW). Var för sig ger bensinmotorn 148 hästkrafter (111 kW) och elmotorn 160 hästkrafter (120 kW). Hur mycket den extra kraften gör för prestandan får vi i dagsläget inte veta, men den lär vara snabbare än föregångaren som gjorde 0-100 km/h på 11,1 sekunder.

1 AV 3
Nya Toyota Prius upplevs på bild som mer kompakt, men den är större än föregångaren.
Foto: Toyota
2 AV 3
Foto: Toyota
3 AV 3
Foto: Toyota

Toyota berättar vidare att nya Prius, som baseras på andra generationen av TNGA-C-plattformen, har fått ett större litiumjonbatteri med en kapacitet på 13,6 kWh (kilowattimmar), en ökning med 55 procent jämfört än föregångarens 8,8 kWh. Hur mycket nya batteriet gör för räckvidden vid körning på el får vi inte reda på i exakta siffror, men Toyota avslöjar åtminstone att sträckan är mer än 50 procent längre. Ett kvickt överslag ger oss att räckvidden på el i nya Prius bör ligga runt 7,5 mil.

Några förbrukningssiffror presenteras inte, så vi tar en titt på utgående Prius-generationen som i laddhybridutförande vill ha – enligt officiella WLTP-körcykeln – 0,13 liter bensin per mil vid blandad körning. Det motsvarar utsläpp av koldioxid på 28 gram per kilometer.

Enligt dagens korthuggna pressmeddelande är nya Prius 50 millimeter längre mellan hjulaxlarna, totalt 46 millimeter längre, 22 millimeter bredare och 50 millimeter lägre. Tar vi fram miniräknaren får vi nya generationens dimensioner; ett axelavstånd på 275 centimeter, en bredd på 178,2 centimeter och en höjd som mäter 142 centimeter. Totallängden är 469,1 centimeter. Det betyder att Prius har vuxit nästan fyra decimeter sedan 1997.
Prius har aldrig varit känd som en rymlig bil i baksätet, kanske de fem extra centimeterna mellan hjulaxlarna råder bot på tillkortakommandet. Det får vi ta reda på i framtida tester, om nu Toyota Sverige väljer att ta in modellen till vårt land.

Toyota kör vidare med fysiska knappar på ratt, skärm och mittkonsol, till skillnad mot exempelvis Volvo. Foto: Toyota

Designmässigt är nya Prius inte lika uppseendeväckande som sina föregångare (vi minns ju att Toyota kallade förra Prius för sexig och inspirerad av Lady Gaga). Utförandet är detsamma som tidigare, men linjerna är mer nedtonade. Toyota lyfter även fram att de har flyttat kupéutrymmets ”tyngdpunkt” längre bak, något som vi misstänker gagnar takhöjden i baksätet.

Interiört är det betydligt mindre anmärkningsvärt i jämförelse med föregångaren. Det udda upplägget med digitalt mätarhus placerat centralt på instrumentbrädan, framför infotainmentskärmen, är borta. I stället har Prius fått en sjutumsskärm rakt framför föraren, mer i blickfånget och sannolikt mer trafiksäkert än tidigare. Den annorlunda mittkonsolen har ersatts med en mer traditionell variant.

Nya Toyota Prius introduceras på europeiska marknaden under våren 2023. Några priser finns ännu inte. När Prius Plug-In Hybrid såldes i Sverige för två, tre år sedan låg instegspriset på under 380 000 kronor. En så pass låg prislapp lär vi inte få se denna gång. I Sverige kanske vi inte får se något pris alls...