Nya uppgifter om elbilen BMW i4 – 80 kWh, 60 mil och 530 hästkrafter
BMW:s elversion av kommande 4-serie Gran Coupé blir snabb som M3/M4 och har en räckvidd på 597 km.
BMW har ännu inte kommit med någon riktig elbil sedan i3 började produceras 2013. Men maskineriet går nu för fullt nere i Bayern med i4 som ska komma 2021, men framförallt ligger fokus på iX3 som kommer redan nästa år. iX3 blir först ut med BMW:s femte generation eldrivlina, eDrive, och i4 är näst på tur.
Amerikanska Roadshow har fått tag på väsentlig information om BMW:s nästa elbil kallad i4. Battericellerna packas som på de flesta elbilar i golvet och den totala batterikapaciteten anges till 80 kWh. i4 kan laddas med en effekt upp till 150 kW vilket är i paritet med, eller bättre än många av konkurrenterna. Men utsöndringen av elektriciteten imponerar mer: 530 hästkrafter (390 kW) från dubbla elmotorer gör i4 riktigt snabb. Toppfarten är begränsad till 192 km/h men 0-100 km/h uppges till fyra sekunder blankt, men BMW i4 borde gå klart snabbare i verkligheten. Jämför bara med Tesla Model 3 Performance som gör sprinten på 3,4 sekunder. Just Tesla Model 3 är en av konkurrenterna till i4 och med en räckvidd på runt 597 kilometer enligt WLTP kommer i4 knappt fyra mil längre än Model 3 som i Long Range-utförande kommer 560 kilometer i samma körcykel.
BMW:s femte generation elektriska drivsystem uppges kunna ge effekter mellan 122 och 408 hästkrafter per hjulaxel. Det är heller inte begränsat till att endast delas elbilar emellan, utan kan bultas på modeller som annars använder sig av bensin- eller dieselmotorer. Med det sagt kommer i4 dela mycket av grunden med nya 4-serie Gran Coupé som väntas presenteras inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se