Volkswagens nye chef Thomas Schäfer fanns på plats i Köpenhamn vid lanseringen av nya ID.Buzz. Där förklarade han vad han vill förändra som vd. Foto: Jan-Erik Berggren / Bonnier News

Nye VW-chefen: ”Det går inte att fuska med kvalitet”

Herbert Diess fick först sparken som chef för märket VW och sedan för hela koncernen.

Nu rattar Thomas Schäfer Volkswagen, Skoda, Cupra och Seat och Schäfer lovar en hel del förändringar.

– Vi ska utveckla våra bilar mer efter kundernas behov och önskemål. Och det går inte att fuska med kvalitet, säger Schäfer.

Jan-Erik Berggren

Chefsdesignern Jozef Kaban, utvecklingschefen Kai Grünitz och vd:n Thomas Schäfer. Volkswagen hade hela den nya ledningen på plats vid den första provkörningen av nya ID. Buzz.

Och Thomas Schäfer passade på att peka ut riktningen för ”sitt” Volkswagen. Schäfer blir chef för alla fyra volymmärken i koncernen och han ska se till att de arbetar bättre tillsammans. Idén med tekniska plattformar ska tas ett steg till för att bli effektivare och bygga bilar billigare. Alla kan plocka delar från en gemensam hylla och förändra så länge det inte påverkar grundkonstruktionen. Men varje märke kommer, under Schäfers ledning, att få lite mindre friheter. När alla arbetar tillsammans ska det också bli gemensamma mål för att slippa tävling mellan märken.

Nya ID. Buzz var ett exempel på samarbete då bilen utvecklats som både personbil och transportbil. Transportbilssidan behövde bidra med kunskap om hur man bygger bilar med så hög totalvikt för att plattformen skulle klara Cargo-versionen.

Enklare att använda

Thomas Schäfer var också tydlig med att VW:s volymmärken måste bli enklare att använda. Nya funktioner ska alltid ha sin grund i ett önskemål från kunderna och inte från utvecklingsavdelningen. Schäfer har varit chef för Skoda sedan sommaren 2020 och där studerat på nära håll hur Skoda använt begreppet ”Simply Clever” för att bygga och designa bilar som är enkla att använda.

Volkswagens elbilar i ID-familjen har fått mycket kritik för krångliga skärmar, dålig programvara och besvärliga knappar och reglage. Redan i ID. Buzz har växelväljaren byggts om till en mer traditionell lösning i stället för en väljare på instrumentbrädan bakom ratten. Där VW fått kritik har samtidigt Skoda hyllats för sina lite enklare lösningar. Schäfer och Grünitz kunde också lova att ID-bilarnas touchknappar på ratten kommer att försvinna vid nästa uppdatering.

VW introducerar nu programvaran 3.2 i sina ID-bilar och den känner sig Schäfer nöjd med.

– Navigering, laddningsinformation och röststyrning har blivit bättre. Vi har tagit stora steg och den programvaran kan vi gå vidare med. Vi har flera nya funktioner på gång som kommer inom de kommande åren.

– Vi kan säga att vi har en viss förbättringspotential inom flera områden, men det är inte heller lätt och vi lär oss hela tiden, sa Schäfer.

Nya snälla VW

Schäfer förklarade också att vätgas är inget VW tittar på för personbilar, inte just nu, och ny batteriteknik ser han inte konkurrerar ut dagens litiumjonbatterier inom en nära framtid. Däremot kommer kemin i dagens batterier att utvecklas och energiinnehållet per liter höjas.

VW ska lansera en lite billigare och mindre elbil, döpt till ID.2, och Schäfer tror att senast 2025 kommer elbilarna att ligga på samma prisnivå som bensin- och dieselbilarna. Men det beror då inte på att elbilarna blivit billigare.

– När nya utsläppsreglerna i Euro7 kommer blir nya bilar med förbränningsmotor betydligt dyrare. Då kommer skillnaderna att jämnas ut, förklarade Schäfer.

Thomas Schäfer pekade på ID. Buzz och förklarade att den bilen inte kommer att lanseras i versioner från Skoda, Seat eller Cupra och designen på ID. Buzz spelgar väl vad VW ska vara.
– Volkswagen kan inte vara aggressiv, den ska ha ett snällt ansikte och vara vänlig.