Nytt batteri ska ge billigare elbilar från General Motors
General Motors har utvecklat sitt eget elbilsbatteri Ultium tillsammans med LG Energy.
Men om GM ska lyckas sänka priset på sina elbilar kan de tvingas överge sitt eget batteri.
Det koboltfria LFP-batteriet ger en kostnadsbesparing på ungefär en tredjedel.
Kortare räckvidd men lägre pris. Så ser i stora drag jämförelsen ut mellan det koboltfria LFP-batteriet och det i dag mer vedertagna NCM-batteriet.
Och skillnaden i pris kan bli avgörande i jakten på billiga elbilar. General Motors bygger sitt Ultium-batterier, som är av NCM-typen, tillsammans med LG Energy i det som ska bli tre stora batterifabriker.
GM har också avslöjat att de planerar för en fjärde batterifabrik men har inte berättat var den ska byggas eller vilken typ av batteri den ska leverera.
Samtidigt har GM mer eller mindre lovat att bygga och sälja en elbil för under 30 000 dollar. Det är för övrigt samma prisgräns som VW länge diskuterat, ett bygga och sälja en elbil för under 30 000 euro.
Sparar 5 000 dollar
Beräkningar på kostnader för batterier i elbilar visar på den stora, och kanske avgörande, skillnaden mellan LFP- och NCM-batterier.
Om General Motors vill bygga ett NCM-batteri på 100 kWh, en vanlig storlek för en bil med tre meters hjulbas, kostar det med dagens råvarupriser i USA cirka 15 000 dollar. Väljer GM i stället ett lika stort LFP-batteri blir kostnaden 10 000 dollar.
Hittills har GM i flera sammanhang hållt fast vid sitt Ultium-batteri där tekniken och förpackningen av batteriet tillåter flera olika typer av batterikemi och även storlek och form på varje cellpaket.
GM forskar också i hur cellpaketen ska förpackas på bästa sätt och om det finns några tydliga skillnader där mellan LFP- och NCM-batteriet och hur det också påverkar prestandan och räckvidden.
En annan fördel med LFP-batteriet är att det är mindre känsligt för svängningar i råvarupriser och det är även mer hållbart.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se