Nytt bilmärke till Sverige i höst – bara el och gas
Sverige får ett nytt bilmärke i höst. Det är kinesiska DFSK som med hjälp av en importör i Växjö lanserar totalt tre olika modeller, två som drivs med biogas och en renodlad elbil. Nästa år ska DFSK lansera ytterligare två bilar.
Det är de två kinesiska företagen Dongfeng Motors och Sokon som står bakom bilmärket DFSK. De två företagen har tillsammans cirka 150 000 anställda med totalt sju bilfabriker i USA, Indonesien och Kina. Utvecklingen av de nya bilarna sker i USA, Kina, Japan, Tyskland och även i Sverige.
Och det är ingen liten tillverkare som nu lanserar modeller i Sverige. Den totala produktionsvolymen uppgår till 3,8 miljoner bilar – eller drygt fem gånger så mycket som Volvo Cars totala produktion.
DFSK-bilarna importeras till Sverige av Växjö-företaget Drivee Automobile. Importören ska sköta försäljningen i Sverige, Danmark och Finland med start i Sverige i höst.
Drivee kommer i första hand att importera tre olika suvmodeller. Två av dem kommer att biogaskonverteras av Konvegas Sweden AB.
Anledningen till gaskonverteringen är att Drivee bara vill sälja klimatvänliga bilar och med biogas som drivmedel går det att nå nära noll i fossilt klimatavtryck.
En av de två stora biogassuvarna kommer att säljas med sju sittplatser. Modellnamnet är DFSK Fengong 80. Den mindre biogassuven heter DFSK Fengon 5.
Den tredje suven blir eldriven med ett batteri på 53,61 kWh. Importören uppger att räckvidden på elsuven är 30 mil och modellnamnet är DFSK Seres 3 Electric.
Nästa år ska Drivee lansera ytterligare två modeller, även det suvar och med eldrift. Försäljningen av de första bilarna görs av El & Biogasbilar AB, även det ett företag som är baserat i Växjö. Under det kommande året ska Drivee teckna avtal med fler återförsäljare.
Det går också att beställa bilarna via märkes svenska hemsida.
På bilderna här ses modellen Seres SF5 som på hemsidan uppges komma i ett senare skede.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se