Nytt CO2-gränsvärde för bonusdelen i fordonsskatten: 70 g/km
Efter en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har ett nytt gränsvärde för den så kallade miljöbilsbonusen satts – 70 gram per kilometer i stället för 60. Anledningen till förändringen är nya mätmetoden WLTP som ger högre utsläppssiffror.
Ända sedan den nya fordonsskatten infördes förra sommaren har det diskuterats hur den ska anpassas till den tuffare mätmetoden WLTP. Flera bilar kommer att få höjda koldioxidvärden när WLTP införs med full kraft den 1 januari 2020.
Nu har regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om hur stor höjningen av gränsvärdet blir.
– Det handlar om att gränsen för bonus höjs från 60 gram till 70 gram i samband med WLTP:s införande. Motiveringen är att de bilar som i dag får bonus ska kunna få det under nästa år, för att inte göra alltför stora förändringar på kort tid, Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson Centerpartiet.
LÄS MER: Bered dig på högre skatt på bilar – igen
Höjningen betyder att flera av de laddhybrider som riskerade att hamna utanför bonussystemet efter årsskiftet nu kan få miljöbilsbonus och den efterlängtade stämpeln att vara en miljöbil.
Under 2020 ska regeringen tillsammans med partierna i januariöverenskommelsen, Centerpartiet och Liberalerna, se över om det behövs ytterligare justeringar i bonus/malus.
LÄS MER: Kilometerskatt i Sverige högst sannolik
– Hela bonus/malus-systemet ska ses över inför höstbudgeten nästa år och att då göra stora förändringar nu vore både onödigt och ryckigt ur konsumentperspektiv, säger Rickard Nordin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se