Nytt forskningscenter ska göra Seat marknadsledande
Inte bara billiga folkvagnar – Seat ska bli marknadsledande inom uppkoppling, autonom körning och elektrifiering. Eldrivna eMii ska ta Seat dit.
Seat är i dag mest kända för att erbjuda billiga bilarna byggda på Volkswagen-komponenter men nu kan det bli ändring på det. Man siktar nämligen på att bli marknadsledande på de tre hetaste områdena just nu inom bilindustrin: uppkoppling, autonom körning och elektrifiering.
Men det är mer än bara mummel. I april öppnar man nämligen ett utvecklingscenter i Barcelona, meddelade företagets vd Luca de Meo nyligen under Mobile World Congress som hålls i just Barcelona.
Metropolis:Lab Barcelona, som centrat heter, blir Volkswagen-koncernens sjätte inom området och kommer inledningsvis att ha 23 anställda och vara stationerade i Start Up-komplexet Pier 01 där runt 1 000 människor jobbar med olika projekt. Inom ett par år ska Seats styrka bestå av 50 experter.
Volkswagen-koncernen har tidigare meddelat att man planerar att anställa över tusen personer för arbete inom de röra områdena och att man bland annat söker folk från spelindustrin.
Alla i Pier 01 kommer att få tillgång till en testflotta på tio Seat Mii med eldrift – en version som märkligt nog inte finns på marknaden. Tvillingbilen Volkswagen Up har funnits som eldrivet, e-Up, alternativ sedan 2013.
Prototyperna bär namnet eMii och är utrustade med samma 81 hästars motor som Volkswagen e-Up och har en räckvidd på 16 mil. Seats experter ska förse bilarna med ny teknik och läsa av all dess data.
Seat har tidigare meddelat att de ska satsa på elbilar och att man kommer att förlita sig på Volkswagens nya MEB-plattform. Luca De Meo har också nämnt att för att vara konkurrenskraftiga på marknaden bör Seats första elbil ha en prislapp på max 20 000 euro, vilket motsvarar cirka 190 000 kronor.
Under evenemanget presenterades även ett nytt system som gör en prognos av trafiken, förutspår trafikstockningar och rekommenderar rutter där efter. Tekniken kan finnas i Seats bilar så tidigt som 2018.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se