Nytt världsrekord i räckvidd för elbilar – med en BMW från skroten
160 mil på en laddning lyder det nya räckviddsrekordet för elbilar. Och det med en 20 år gammal bil från skroten.
Nyss sattes världsrekordet för 0-400-0 km/h av Koenigsegg Agera RS till 36,44 sekunder. Fart och fläkt i all ära men den stora utmaningen för morgondagens bilar är räckvidden. Ja, om vi talar om elbilar, vill säga.
I vårt senaste test av elbilar (nummer 13/2017) kom vinnande Renault Zoe 27,3 mil på en laddning, att jämföra med 40 enligt EU-körcykeln. Men det går att köra 160 mil på en laddning. Ja, så lyder det nya rekordet för elbilar, nu inskrivet i Guinness Rekordbok. Det tidigare rekordet löd 129,8 mil och sattes i Japan 2013.
Platsen för rekordet var Auto Club Speedway i Kalifornien, USA och bilen i fråga hette The Phoenix och var till råga på allt till 90 procent byggd på återvunna delar och kostat under 14 000 dollar (motsvarande cirka 113000 kronor) att bygga.
Rekordet är en del Eric Lundgrens marknadsföring av företaget IT Asset Partners som sysslar just med återvinning och har bland annat Nintendo, Motorola, Panasonic och Dell som kunder.
Även om pressmeddelandet inte berättar så mycket om detaljerna, förutom att rekordet tog två dagar att slå, så har vi lyckats lite klarhet i The Phoenix.BIlen bygger på en skrotad BMW 528i från 1997 som köptes för 900 dollar (cirka 7300 kronor). Den är tvåsitsig eftersom hela baksätet utgörs av ett batteripack.Bilen har Eric Lundgren byggt tillsammans med Jehu Garcia, som jobbar med att konverterar gamla bilar till eldrift även om han i grunden är snickare och även har byggt kameradelar.De båda hävdar att de inte är några ”galna vetenskapsmän” och menar att om de klarar av att bygga en sådan här elbil så kan vem som helst göra det.Arbetet med The Phoenix samt ett tidigare rekord kan du se på klippet nedan.
https://youtu.be/rbnvZlPZZQc
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se