Mercedes EQV officiell med 40 mils räckvidd
Mercedes lanserar den första eldrivna folklastaren i premiumklassen. Premiär i Frankfurt i höst men här är ett första smakprov.
Hösten 2017 meddelade Mercedes att alla deras transportbilsmodeller ska komma i eldrivet utförande. Nu kommer eldrift även till storfraktare av människor i form av modellen EQV.
Bilen visades upp som koncept under vårens salong i Genève och gör publik debut under Frankfurtsalongen nästa månad men här kommer de första officiella bilderna och en del information.
EQV har en batterikapacitet på 90 kWh, en motor på maximala 204 hästkrafter och 362 newtonemeter som driver framhjulen. Räckvidden är enligt Mercedes 40,5 mil (förbrukning 2,7 kWh/mil) och bilens topphastighet är 160 km/h.
LÄS MER: Provkörning av Mercedes e-Vito
Med en laddbox på 11 kW ska det ta under tio timmar att ladda batteriet. Med snabbladdare på 110 kW ska en laddning från 10 till 80 procent av batteriets kapacitet klaras av på under 45 minuter. Laddningen sker via en lucka i bilens främre stötfångare.
Via paddlar vid ratten kan föraren välja körläge, på vänster sida adderas allt mer bromskraftsåtervinning och i sitt mest ekonomiska läge körs bilen enligt enpedalsmetoden – bilen bromsar in när du släpper gaspedalen.
EQV finns i två utföranden, i millimeter mäter de 5 140 och 5 370 i längd samt 3 200 och 3 430 mellan hjulaxlarna. Bagageutrymmets volym är 1 030 liter. Totalvikten är 3 500 kg.
Invändigt finner vi plats för mellan sex och åtta personer i en flexibel planlösning samt Mercedes infotainmentsystem MBUX. Batterierna är placerade nere i golvet och ska inte inkräkta på utrymmet i kupén, hävdar man.
Tycker du såväl text, mått som bilder verkar bekant så har du helt rätt. Bilen som sådan är enkelt uttryckt en elkonverterad V-klass och delar av tekniken känner vi från suven EQC – en bil vi på Teknikens Värld har bekantat oss med – provkörningen i sin helhet läser du här
.Pris och datum för lansering avslöjas inte i dagsläget men i tysk media nämns en prisbild på EQV bortom 70 000 euro (cirka 750 000 kronor) samt att bilarna rullar in i saluhallarna i början av nästa år.
https://youtu.be/ZyHVf-FQHGk
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se