Officiellt: Inga nya bensin- och dieselbilar från Audi efter 2025
Det som har varit veckans stora snackis i bilvärlden har nu mynnat ut i ett officiellt pressmeddelande där Audi förtydligar att från och med 2026 ska alla nya modeller som lanseras vara helt eldrivna. Men för att vara på säkra sidan slänger företaget in ett litet förbehåll.
Många biltillverkare har presenterat mål för när de ska ha uppnått si och så hög andel elbilar i produktionen, när försäljningen helt eller delvis ska vara elektrisk och när produktionen ska vara helt klimat- och koldioxidneutral. De senaste dagarna är det Audis mål som har varit under lupp efter att företagets vd Markus Duesmann gjort uttalanden i tyska medier. Nu har Audi skickat ut ett officiellt uttalande på sin pressida där man förtydligar vad som gäller.
Inledningsvis skriver Audi att tillverkningen av märkets sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor (bensin, diesel, gas) inleds om bara fyra år, det vill säga år 2025. Vidare skriver de att från och med 2026 ska de lansera nya modeller på den globala marknaden som enbart drivs av el. Under åren därefter kommer man gradvis att avveckla tillverkningen av förbränningsmotorer fram till år 2033. Uppgifter menar att Q8 blir sista modell med förbränningsmotor under huven. Målet är att nå så kallat nettonollutsläpp år 2050, det vill säga väldigt låga utsläpp, och det som släpps ut kompenseras med negativa utsläpp.
– Genom vår innovativa styrka erbjuder vi människor hållbara och koldioxidneutrala mobilitetsalternativ. Jag tror inte på förbudens framgång. Jag tror på framgången med teknik och innovation, säger Audis vd Markus Duesmann.
Det där med att man gradvis kommer att avveckla tillverkningen av förbränningsmotorer fram till 2033 är inte fullständigt hugget i sten, Audi lägger nämligen in en reservation om att den exakta tidpunkten bestäms av lagstiftning och av bilköpare. Företaget skriver i pressmeddelandet att de förväntar sig en fortsatt efterfrågan på bilar med förbränningsmotorer i Kina även efter 2033 och att det då kan vara aktuellt med lokal tillverkning av förbränningsmotorer.
Audi har redan ett antal elbilar i sitt utbud och företaget poängterar att de redan i år presenterar fler elektriskt drivna bilar än bilar drivna med bensin eller diesel. Om fyra år – 2025 – har man för avsikt att ha över 20 elbilar i utbudet.
– Med denna färdplan skapar vi den tydlighet som krävs för att göra en avgörande och kraftfull övergång till den elektriska tidsåldern. Vi skickar signalen att Audi är redo, säger Markus Duesmann vars företag i pressmeddelandet även lyfter fram att utbredd och utbyggd laddinfrastruktur samt övergång till förnybara energikällor är viktiga nycklar för att e-mobiliteten ska utvecklas naturligt.
Sist men inte minst skriver Audi att de kommer att anstränga sig fullt ut vad gäller utvecklingen av förbränningsmotorer, för att under perioden fram till dess avveckling uppnå högre energieffektivetet.
– Audis sista förbränningsmotor kommer att vara den bästa vi någonsin har byggt, avslutar Markus Duesmann.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se