Klimatklivet har gett rekordmycket i stöd till företag som ska bygga ut laddinfrastrukturen. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Ökat stöd för laddinfrastruktur

Det omgjorda investeringsstöd som Naturvårdsverket presenterade i våras har gett resultat – de ger mer stöd än någonsin till laddinfrastruktur. Satsningen, som kallas Klimatklivet, har efter den senaste ansökningsomgången gett över 170 miljoner kronor i stöd för nya laddstationer.

I våras gjorde Naturvårdsverket om stödet för utbyggnad av publika snabbladdare. Det som förändrades var att man ger upp till 70 procent i stöd till de som bygger nya, publika snabbladdare. Tidigare gav man upp till 50 procent.

Dessutom gjorde man om kravet så att snabbladdarnas effekt ska vara minst 150 kW och minst fyra laddare per station, vilket myndigheten menar gynnar bilägare eftersom de helt enkelt får mer snabbladdare med högre effekt vid stationerna. Det där med ”krav” på 150 kW effekt råder det däremot oklarheter kring, då Naturvårdsverket uppger att 591 av laddarna som beviljats ekonomiskt stöd är snabbladdare.

Efter att man gjorde om reglerna i satsningen, som man kallar Klimatklivet, har intresset för utbyggnad av laddinfrastruktur ökat. Efter den senaste ansökningsomgången beviljades totalt 173,7 miljoner kronor i stöd till 1 165 nya laddstationer runtom i landet.

LÄS OCKSÅ: Flexibel snabbladdning igång i Riksgränsen 

– De här nya laddstationerna för både personbilar och tyngre fordon är precis vad som behövs för att öka möjligheten att köra på el i hela landet. De byggs på de platser där laddare saknas i dag, säger Isak Öhrlund, handläggare på Klimatklivet, i ett pressmeddelande.

En av de viktigaste aspekterna för Klimatklivet är att nya laddare sätts upp där de behövs och ett område som är i behov av snabbladdare är Gällivare i Norrbotten. Där har företaget KWatt AB nu fått stöd av Klimatklivet för att bygga fyra snabbladdare på 320 kW.

– Vi hör och pratar med många elbilsägare om utmaningarna med att färdas i norra Norrbotten och har konstaterat att Gällivare är ett bra nav för en laddpaus. Det finns många mindre orter och byar runtom, samtidigt som det är en central placering för elbilsägare som reser från norra Norge till svenska kusten. Stödet möjliggör en stor investering i förhållande till möjlig avkastning i dagsläget, säger Jens Andersson på KWatt AB.   

Klimatklivet arbetar med ansökningsomgångar, där företag alltså får en specifik period på sig att ansöka om stöd för att bygga nya snabbladdare. Årets sista period pågår mellan 26 september och 7 oktober.