Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Frontdesignen kallar Xpeng för ”X-bot Face”. Alla nyllen ska ha ett namn nuförtiden.
Frontdesignen kallar Xpeng för ”X-bot Face”. Alla nyllen ska ha ett namn nuförtiden.
Frontdesignen kallar Xpeng för ”X-bot Face”. Alla nyllen ska ha ett namn nuförtiden.
1 AV 2
Daniel Östlund provkör Hongqi E-HS9 under eCarExpo i Göteborg 2022.
2 AV 2
Frontdesignen kallar Xpeng för ”X-bot Face”. Alla nyllen ska ha ett namn nuförtiden.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Omtag för Xpeng i Sverige

Kinesiska Xpeng gör en nysatsning på Sverige efter en avbruten lansering i fjol. Vi tog chansen att klämma och känna på bilarna som kommer hit.

Resan in i Europa har varit lite stökig för kinesiska Xpeng. Först etablerade man sig i Norge, men när man tog klivet över till Sverige i fjol gjorde man det med sedanmodellen P5 och den togs inte emot särskilt väl – vi hörde till gnällspikarna – och snart drogs den tillbaka från hela Europa.
Nu tar man nya tag och startar om med två andra modeller: sedanen P7 och suven G9. Under året öppnar man anläggningar i Smista söder om Stockholm i april, i Göteborg i juni och i Malmö i oktober. Den befintliga i Mall of Scandinavia behåller man.

Så mycket kostar Xpeng P7 och G9

Xpeng P7

RWD Long Range, 599 900 kronor

AWD Performance, 669 900 kronor

Wing Edition, 799 900 kronor

 

Xpeng G9

RWD Standard Range, 699 900 kronor

RWD Long Range, 749 900 kronor 

AWD Performance*, 829 900 kronor 

* Inklusive premiumpaket

Det är en kraftigt uppdaterad P7 det handlar om, en uppdatering som den svenska organisationen väntat in. Den gamla, som lanserades hemma i Kina redan 2019, hade bland annat inte riktigt den snabbladdningskapacitet som man förväntar sig här i Sverige. Det har den nu, 175 kilowatt som mest. Batterikapaciteten på 82,7 kilowattimmar netto ska räcka upp till 57,6 mils räckvidd i den enklaste, bakhjulsdrivna versionen. Siffran är preliminär, den slutliga WLTP-certifieringen är inte klar ännu.

Raka sidor och uppräta rutor ger goda utrymmen. Panoramaglastak är standard, dragkrok tillval.
Raka sidor och uppräta rutor ger goda utrymmen. Panoramaglastak är standard, dragkrok tillval.
Raka sidor och uppräta rutor ger goda utrymmen. Panoramaglastak är standard, dragkrok tillval.
I G9 tryckte man in ytterligare en skärm på panelen, så att det inte ska bli för få. Hög körposition.
I G9 tryckte man in ytterligare en skärm på panelen, så att det inte ska bli för få. Hög körposition.
I G9 tryckte man in ytterligare en skärm på panelen, så att det inte ska bli för få. Hög körposition.
1 AV 5
Raka sidor och uppräta rutor ger goda utrymmen. Panoramaglastak är standard, dragkrok tillval.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
2 AV 5
I G9 tryckte man in ytterligare en skärm på panelen, så att det inte ska bli för få. Hög körposition.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Till nyheterna hör också värmepump, mjukstängande dörrar, elbaklucka och rattvärme.
Xpeng trycker på mängden sensorer och säkerhetssystem, liksom att man har möjlighet att uppdatera i princip allting mjukvarubaserat i bilen på trådlös väg, så kallad OTA.
Suven G9 följer lite av samma mönster, den försöker inte vara en transportkapsel utan vill också vara lite förmer. Så klart är den också lite mer voluminös på vägen, även om den har samma axelavstånd: 300 centimeter. Dessutom kan man få sin suv med luftfjädring och 10 centimeters justermån på höjden. Och den får dra 1 500 kilo på dragkroken.

När vi klämmer och känner på bilarna vid ett internationellt lanserings­evenemang i Nacka öster om Stockholm är det tydligt att Xpeng har ryckt upp sig. Här är två bilar som upplevs mer genomarbetade och påkostade, med utrustning som man har rätt att förvänta sig i Europa. Rattarna går att justera i längsled. Förarstolarna har dynor med ställbar lutning. Baksätesryggarna är fällbara. Nappalädret är smörigt mjukt.
Sedanmodellen P7 har en design som fortfarande håller så här tre-fyra år efter lansering. Förarmiljön är omslutande och formgivningen avskalad. Sittställningen är låg och sätet bekvämt, åtminstone på förarplats. Passagerarplatsen har lite ont om benutrymme, det tar slut lite abrupt. Även i baksätet är benutrymmet begränsat. Dynan är lite för låg, lite för kort och lite för platt.

När P7 uppdaterades gjordes det mest under skalet. Utsidan är i stort sett oförändrad.
När P7 uppdaterades gjordes det mest under skalet. Utsidan är i stort sett oförändrad.
När P7 uppdaterades gjordes det mest under skalet. Utsidan är i stort sett oförändrad.
Bakrutan följer inte med upp när man öppnar bagageluckan. P7 är en renodlad sedan.
Bakrutan följer inte med upp när man öppnar bagageluckan. P7 är en renodlad sedan.
Bakrutan följer inte med upp när man öppnar bagageluckan. P7 är en renodlad sedan.
Benutrymmet i P7 är inte det bästa, men klädseln är trevlig att ta på. Suven G9 är rymligare.
Benutrymmet i P7 är inte det bästa, men klädseln är trevlig att ta på. Suven G9 är rymligare.
Benutrymmet i P7 är inte det bästa, men klädseln är trevlig att ta på. Suven G9 är rymligare.
1 AV 5
När P7 uppdaterades gjordes det mest under skalet. Utsidan är i stort sett oförändrad.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Bakrutan följer inte med upp när man öppnar bagageluckan. P7 är en renodlad sedan.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Benutrymmet i P7 är inte det bästa, men klädseln är trevlig att ta på. Suven G9 är rymligare.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Då är suven G9 betydligt rymligare. Där fram sitter man högt och upprätt i en luftig kabin med uppfällbart stöd för vaderna på passagerarplatsen. Men passagerarstolens sittdyna har inte justerbar lutning.
Bak har man justerbart ryggstöd och gott om utrymme åt alla håll. Inte nog med det, har man prickat för premiumpaketet får man loungestolar med uppfällbart benstöd, även på passagerarplatsen där fram. 

Även under skalet är den lite vassare än P7. Batteripaketen på 78,2 eller 98,0 kilowattimmars nettokapacitet håller 800 volts spänning och kan laddas med 300 kilowatt. Det är bra på riktigt. Kraften i batteriet ska räcka till 57,0 mils körning som mest, även det en preliminär siffra.
Vare sig det handlar om P7 eller G9 klarar ombordladdaren 11 kilowatt trefas växelström och det är väl närmast branschstandard i dag.
P7 anges accelerera 0–100 km/h på 6,7 eller 4,1 sekunder beroende på modell och G9 gör samma sprint på 6,4 eller 3,9 sekunder.
De första leveranserna av P7 väntas i juni, G9 kommer hit i höst.