Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Adam Opel AG

Opel Ampera-e har en räckvidd på över 40 mil

Lider du av räckviddsångest kanske Opel Ampera-e är botemedlet du ska prova på. Bilen har nämligen över 40 mils räckvidd per laddning – enligt NEDC-körcykeln.

Opels elbil, tillika syskonbil till Chevrolet Bolt EV, kommer allt närmare världspremiären som äger rum i Paris om ett par veckor. Den Rüsselsheim-baserade biltillverkaren har redan bjudit på en hel del specifikationer men den viktigaste av dem alla har de hållit hårt i – tills nu när Ampera-e äntligen har fått en officiell siffra för hur långt modellen når per laddning.

Tidigare siffra, baserad på Bolt EV:s preliminära specifikationer från början av året, gjorde gällande att räckvidden var omkring 32 mil. När nu Ampera-e har testats enligt europeiska körcykeln, den hårt ifrågasatta NEDC-cykeln, visar det sig att bilen klarar över 40 mil per laddning.

Foto: Adam Opel AG

Med över 40 mil (mer exakt siffra än så är ännu inte släppt) slår Ampera-e konkurrenterna på fingrarna, ganska rejält dessutom. BMW i3 med sitt nya, större batteri klarar enligt NEDC-körcykeln 30 mil, Nissan Leaf 25 mil och Volkswagen e-Golf 19 mil. Opel Ampera-e slår dessutom Teslas nya instegsmodell Model 3 som dyker upp någon gång mot slutet av 2017.

Att europeiska körcykeln säger över 40 mil betyder inte att du som förare i verkligheten kommer så långt. Oftast får man räkna med ett antal mils förkortning av räckvidden för att vara nära sanningen, det gäller samtliga elbilar.

Syskonbilen Chevrolet Bolt EV har även den fått en officiell räckviddssiffra. Eftersom det är modellen som ska säljas i USA är den testad enligt den amerikanska EPA-körcykeln som är mer verklighetsförankrad än europeiska NEDC-körcykeln. Bolt EV:s räckviddssiffra enligt EPA är 38,3 mil, även det en i jämförelsen med konkurrenterna en mycket bra siffra.