Opel Corsa-e blir rallybil och får eget mästerskap
Nya Opel Corsa kommer med eldrift och som sådan blir den ett ämne för motorsport med eget mästerskap. Visas upp i Frankfurt men här är en första titt.
Nya Corsa, uppdaterade Astra och Grandland X som laddhybrid må stå i fokus i Opels monter under Frankfurtsalongen nästa månad men undra om inte denna bil kommer dra mest mest blickar: eldrivna Corsa-e kalibrerad för rallybruk.
Bilen är byggd för världens första rallymästerskap för eldrivna bilar: ADAC Opel e-Rally Cup. Cupen är dock inte ny, i dag kör man med modellen Adam som går ur produktion. ADAC och Opels program omfattar i dag hundratalet förare från 18 länder. Opel som märke har annars en gedigen rallyhistoria med fem EM-titlar och en VM-titel (Walter Röhrl och Christian Geistdörfer med Opel Ascona 400 1982) .
LÄS MER: Elektrisk rallycross får vänta
Basen för rallybilen är Corsa-e och bilen har kvar samma motoreffekt på 136 hästkrafter och batteripaket på 50 kWh. Bland ändringarna märks ny fjädring och snäppet större dimensioner – fem millimeter bredare och högre (!) samt två millimeter längre axelavstånd.
Bilen är även utrustad med saker som bur, brandsläckare och trippmätare. Den har kvar sin elektriska servostyrning men antisladd- och antispinnsystem är frånkopplade liksom de låsningsfria bromsarna. Handbromsen är nu av hydraulisk typ.
LÄS MER: Vi kör nya Opel Corsa (maskerad)
Bilen täcks av på riktigt under kommande Frankfurtsalong men går att beställa redan nu. 15 bilar ska byggas till säsongen 2020/2021 och de har ett pris på under 50 000 euro (cirka 536 000 kronor).
Opel har tidigare gjort klart att eldrivna Corsa ska komma i ”GTI”-utförande – alltså som prestandabil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se