Opel Manta gör comeback – som elbil
Över 30 år efter den togs ur produktion kommer 1980-talsikonen Opel Manta tillbaka, den här gången som elbil under namnet Manta GSe Elektromod. Den nygamla klassikern återlanseras med manuell växellåda och bakhjulsdrift.
Historien upprepar sig, sade den tyske filosofen Friedrich Hegel någon gång på 1800-talet. Om han hade en framtida bilmodell från Tyskland i åtanke då låter vi förbli osagt, men sant är att Opel återigen lanserar modellen Manta – över 50 år efter att den först introducerats för världen.
Då var det en fyrcylindrig bensinmotor fylld med körglädje som var aktuell. Den här gången rör det sig om en helt eldriven variant som dock behåller både den manuella växellådan och bakhjulsdriften. Modellen har döpts till Opel Manta GSe Elektromod där GSe står för sportigheten och Elektromod representerar en modern, hållbar livsstil.
– Bilen demonstrerar den entusiasm som vi bygger bilar med hos Opel. Den kombinerar vår fina tradition med dagens åtagande om utsläppsfri mobilitet för en önskvärd framtid. Opel är redan elektrifierade med många andra modeller och nu är den legendariska Manta det också, säger företagets vd Michael Lohscheller i ett pressmeddelande.
Under huven finns en elmotor på 108 kilowatt, detsamma som 147 hästkrafter, och med ett maximalt vridmoment på 255 newtonmeter. Föraren har möjlighet att växla manuellt med den standardiserade fyrväxlade lådan eller kicka in fyrans växel för sätta in automatdriften. Som tidigare nämnt förflyttas kraften till bakhjulen.
Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 31 kWh, vilket ger en beräknad räckvidd på runt 20 mil. Som andra elektrifierade modeller i märkets utbud kan Manta återvinna bromsenergi och lagra det i batteriet. Den normala laddningen tar strax under fyra timmar för att ladda bilen fullt och utförs med hjälp av en ombordladdare på nio kilowatt.
På Manta GSe syns den nya Opel-fronten som kan kommunicera textmeddelanden med hjälp av en LED-skärm. Bilen berättar för omgivningen att ”mitt tyska hjärta har blivit elektrifierat” och att ”jag är utsläppsfri” och därefter simmar siluetten av en jättemanta-rocka förbi i fronten. Innovation som säkerligen både förbluffar och förfärar.
Utanpå matchas den neongula lanseringsfärgen med en kolsvart motorhuv och däcken sitter på 17-tums aluminiumfälgar från Ronal, också dessa i svart. Inuti finns två skärmar på tio, respektive tolv tum som anger information om bilen som laddstatus och förbrukning. Stereon förses av traditionstyngda förstärkarföretaget Marshall.
https://youtu.be/7seM10WTdAsOpel säger sig ha velat behålla en anda från 1970-talet i stylingen samt addera en sportig touch. Något vi kan se på sportstolarna med gul dekor och den treekrade ratt från Petri med en gul markering i klockan tolv-position. Något pris nämns inte i pressmeddelandet, och inte heller något lanseringsdatum, men det tros inte ligga särskilt långt bort i framtiden.
Får vi kanske se en Opel Calibra-e nästa gång? Vilken gammal Opel skulle du vilja se elektrifierad? Medan du filar på ditt svar kan du kika på fler bilder av Manta GSe Elektromod i bildgalleriet nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se