Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Opel/PSA

Opel tar sig an Japan

Opel satsar på nya marknader. Mer än 20 länder är på listan och Japan står på tur nästa år. 

Opel ska ta sig an den japanska marknaden från vilken man drog sig tillbaka 2006. Nästa år lanserar man där tre modeller: Combo Life, Grandland X och Corsa även om den sist nämnda kommer att lanseras under ett annat namn med såväl förbrännings- som eldrivlina. Tidigare har modellen sålts under namnet Vita i Japan. Fler modeller ska följa.

LÄS MER: Japan hårdsatsar på solid-state-batterier

Under 2019 sålde PSA-koncernen, dit Opel hör, 15 600 bilar i Japan. Opel kommer att ingå i samma säljorganisation och till 2023 ska man vara representerad i 80 procent av landets yta.

Foto: Opel Automobile GmbH

Satsningen i Japan är en del av den som går under namnet PACE där Opel, och tvillingmärket Vauxhall, ska ha en export utanför Europa på minst tio procent av den totala volymen. I dag är siffran fyra procent.

LÄS MER: Provkörning av Opel Corsa 

20 nya marknader ska man ta sig an, bland annat Ryssland som vi tidigare har skrivit om.