Opel tar sig an Japan
Opel satsar på nya marknader. Mer än 20 länder är på listan och Japan står på tur nästa år.
Opel ska ta sig an den japanska marknaden från vilken man drog sig tillbaka 2006. Nästa år lanserar man där tre modeller: Combo Life, Grandland X och Corsa även om den sist nämnda kommer att lanseras under ett annat namn med såväl förbrännings- som eldrivlina. Tidigare har modellen sålts under namnet Vita i Japan. Fler modeller ska följa.
LÄS MER: Japan hårdsatsar på solid-state-batterier
Under 2019 sålde PSA-koncernen, dit Opel hör, 15 600 bilar i Japan. Opel kommer att ingå i samma säljorganisation och till 2023 ska man vara representerad i 80 procent av landets yta.
Satsningen i Japan är en del av den som går under namnet PACE där Opel, och tvillingmärket Vauxhall, ska ha en export utanför Europa på minst tio procent av den totala volymen. I dag är siffran fyra procent.
LÄS MER: Provkörning av Opel Corsa
20 nya marknader ska man ta sig an, bland annat Ryssland som vi tidigare har skrivit om.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se