Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Så här ser Opels nya framtid ut. Bilen kallas Opel Experimental.Så här ser Opels nya framtid ut. Bilen kallas Opel Experimental.Så här ser Opels nya framtid ut. Bilen kallas Opel Experimental.
Så här ser Opels nya framtid ut. Bilen kallas Opel Experimental. Foto: Opel

Opel visar vision – namn hämtat från koncept 1965

Opel är duktigt på att presentera framtidsvisioner. Och efter att ha lämnat General Motors och landat i stora Stellantiskoncernen kan det finnas en chans att visionerna också blir verklighet.

Här är Opel Experimental - och jodå, vecket på motorhuven är kvar.

I mars förra året avslöjade Opel att modellen Manta ska göra comeback och Opel laddar som bäst för alla modeller som ska byggas på Stellantiskoncernens nya elbilsplattform.

I slutet av nästa och framför allt under 2025 väntas Stellantis presentera flera nya bilar på den nya plattformen och märken som framför allt Peugeot, Jeep och Alfa Romeo får framträdande roller i lanseringen. Men även Opel vill ha en stor roll inom Stellantis.

Foto: Opel

Märkets mångårige designchef Mark Adams har plockat fram Opel Experimental som, enligt Opel, visar ”ultramodern exteriör design, banbrytande aerodynamik, rymlig och upplyst interiör, lättviktssäten och nästa generations head-up-display”.

– Vår nya Opel Experimental ger en mer extrem tolkning av vår designfilosofi om att vara djärv och stilren. Den formger vår framtidsvision. Många av elementen i dess design och tankegångarna bakom kommer att synas i framtida produktionsbilar. Den exteriöra designen ger en optimerad aerodynamik och erbjuder en fördjupad och emotionell upplevelse, säger Mark Adams, Opels Vice President Design, i en presentation.

Repris från 1965

Experimental har fyrhjulsdrift, saknar krom och utsidan av bilen använder belysning för att skapa kontraster. Precis som många konceptbilar saknar Experimental sidospeglar men när produktionsbilarna är klara monteras ofta traditionella speglar. Hittills har ingen visat en omedelbar fördel med kamera och skärmar inne i bilen i stället för speglar.

I fronten används belysning för att skapa en profil och bilens ansikte. Bak är Opel-märket upplyst.

Luftflödet runt framför allt hjulen, under och över bilen, hanteras av så kallade aero-flaps som tillsammans med diffusern bak kan justeras.

Foto: Opel

Enligt Opel är Experimental i storlek lagom för C-segmentet. Experimental har steer-by-whire-teknik, något vi tidigare sett i produktionsklara bilar från Lexus och Toyota. Ratten kan fällas in i Opels lösning.

Experimental använder inte vanliga bildskärmar utan informationen projiceras med hjälp av AI och röststyrning.

Namnet Experimental här hämtat från Opels första konceptbil, Experimental GT, som presenterades till bilsalongen i Tyskland 1965. Nu, 58 år senare, ska Opel göra samma sak och visa Experimental på salongen i München i september.