Opels nya transportbil: Vätgashybriden Vivaro-e Hydrogen
Det tyska bilmärket har lanserat Opel Vivaro-e Hydrogen. En transportbil som blandar bränslecells- och batteriteknik och har en räckvidd på 40 mil.
I fjol introducerade Opel en utsläppsfri version av sin populära skåpbil Vivaro. Den nya miljövänliga varianten fick lägga till ett ”e” i modellbeteckningen och – vips – så var Opel Vivaro-e född. Nu har den senaste även fått tillägget Hydrogen för att betona den nya bilens vätgaskompatibilitet.
En förmodat stor konkurrent i segmentet är Renault som satsar hårt på vätgas med modellerna Kangoo Z.E. och Master Z.E. Opel vill inte vara sämre och nu visar man upp sin nya kreation med en helt ny drivlina. Med den vill man kombinera batteritekniken med en bränslecell vilket ska ge kortare laddningstid och lägre utsläpp.
Bilen rymmer upp till 6,1 kubikmeter last och har en total räckvidd på runt 40 mil, enligt WLTP. Vivaro-e Hydrogen har tre cylinderformade vätgastankar i kolfiber med ett tryck på 700 bar, en bränslecell på 45 kW och ett litiumbatteri på 10,5 kWh. Batteriet kan återvinna kraft genom bromsning och laddas konventionellt genom ladduttaget och har en egen räckvidd på runt fem mil.
– Vätgas kan vara ett centralt element i ett integrerat och effektivt energisystem i framtid, fritt från fossila bränslen. Vi har över 20 års erfarenhet av vätgas och bränslecellsteknik och det finns inte många andra tekniker som kan erbjuda en kombination av noll utsläpp, lång räckvidd och tre minuters laddtid, säger Opels vd Michael Lohscheller i ett pressmeddelande.
Bilen kommer tillverkas i tyska Rüsselsheim och erbjudas i storlekarna M och L på 4,95, respektive 5,3 meter. Opel siktar på att leverera de första bilarna till företagsflottorna i höst. Något pris är inte fastställt ännu, men mycket talar att den blir dyrare än Vivaro-e som i dag kostar från 472 900 kronor exklusive moms.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se