Över 400 hk och dubbel räckvidd – framtiden för Volkswagen Golf?
I österrikiska Wörthersee är det GTI-festival och då visar Volkswagens lärlingar upp vad man kan göra med en Golf.
Tidigare i veckan skrev vi om Volkswagen Up GTI som ska visas upp under ett GTI-evenemanget i österrikiska Wörthersee. En bil som kommer lanseras under första halvan av nästa år. Under samma träff visar dessutom Volkswagen upp två andra vagnar som dock inte är menade för produktion, men som är nog så uppseendeväckande.
Golf GTI First Decade är en hybridbil där en 410 hästkrafter stark bensinmotor driver på framhjulen och en elmotor på 16 hästkrafter driver hjulparet bak. Bilen kan köras med de två systemen tillsammans eller separat. De två batterierna som är kopplade till elmotorn laddas när bilen bromsas. Hur systemet ska jobba bestäms via en app eller på bilens pekskärm via Mirror Link.
Även stolarna sköts via en app där sittställningar och massagefunktion kontrolleras. Något baksäte eller bagageutrymme finns inte, de har gett vika för en ljudanläggning utöver det vanliga med elva högtalare på 1 690 watt.
Både ut- och invändigt har man valt kulörerna Atlantic Blue och Satin Ocean Shimmer. Detta är den tionde bilen i en serie av showbilar, därav ses siffran här och var på bilen. Golf GTI First Decade har byggts av lärlingar hos Volkswagen som experimenterat med hur digital teknik kan användas på framtida bilmodeller.
Bil nummer två är även det en Golf men med kombikaross. Golf GTE Estate impulsE är även den byggd av lärlingar men från Zwickau, Chemnitz och Dresden med fokus på eldrift. Bilen har ett prototypbatteri som har en kapacitet på 16,8 kWh att jämföra med dagens 8,8 kWh vilket fördubblar räckvidden.
Motivlacken på bilens kaross sträcker sig in i kupén och även här kan du använda dig av en app som dock ”bara” styr ljuseffekter. Utvändigt noterar vi även gälar på huven.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se