Överhettat batteripaket i nya Ford Kuga
Ford har stoppat leveranserna av laddhybriden Ford Kuga PHEV.
Anledningen är att batteripaketet kan börja brinna.
Bilägare har informerats av Ford att de tills vidare inte ska ladda batteriet.
Ford lanserade i våras laddhybridversionen av suven Kuga. Det blev snabbt en succé och har efter lanseringen svarat för cirka hälften av Fords försäljning av Kuga,
Men nu tvingas Ford stoppa leveranserna och dessutom be alla som fått sin Kuga PHEV att inte ladda batteriet. Anledningen är att batteripaketet kan överhettas och Ford har hittat fyra bilbränder som kan härledas till problemet.
Felet finns på de Ford Kuga PHEV som byggts till och med den 26 juni i år.
Det finns få uppgifter om hur problemet ska lösas men enligt brittiska Auocar så misstänker Ford att felet finns i ombordladdaren.
PROVKÖRNING: Ford Kuga Plug-in Hybrid
Cirka 27 000 bilar har byggts till med slutet av juni i år och det framgår inte av Fords uppgifter varför bilar som byggdes efter det datumet inte berörs.
Ford har fått mycket beröm för sin laddhybridversion av Kuga och väntade sig en rejäl skjuts i försäljningen nu när den europeiska marknaden vaknat igen efter coronapandemin. Istället kommer en kostsam återkallelse och kanske måste hela ombordladdaren bytas på samtliga berörda bilar.
Ford lanserade första generationen Kuga redan 2008 med en andra generation redan 2013. Tredje generationen som kom tidigare i år har ett litiumjonbatteri på 14,4 kWh och en elektrisk värmepump.
Kuga byggs precis som nya Focus på Fords C2-plattform och får Fords del får vi hoppas att den tekniska plattformen inte innefattar ombordladdaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se