Peugeot 2008 och e-2008 uppdaterade
En av Europas absolut mest populära småsuvar – Peugeot 2008 – justeras för att hänga med i svängen i ytterligare några år. Även eldrivna e-2008 uppdateras och under nästa år lanseras en mildhybrid.
Andra generationen Peugeot 2008 kom sent 2019 och är nu inne på sitt fjärde år. Då är det dags för den sedvanliga uppdatering som medelålders bilar – oftast – genomgår.
Det första som slår oss när vi betraktar uppdaterade 2008 är fronten som har fått ta del av Peugeots senaste design som vi redan har sett på bland annat uppdaterade 508. Mest framträdande är DLR-dioderna som täcker de yttre ”luftintagen”. Peugeot menar att de liknar tre klor. Tidigare satt de i själva strålkastarenheterna.
En annan nyhet på ”framsidan” är emblemet i grillen som är av nya varianten där lejonets huvud tillsammans med namnet Peugeot huserar i en sköld i stället för att, som tidigare, lejonet på egen hand bildar kontur mot grillens ribbor. Det var för två år sedan Peugeot ändrade utseende på loggan ”för att bli mer premium”.
Bak på uppdaterade 2008 noterar vi bakljus med ny ljussignatur samt bilmärket Peugeot utskrivet i ett nytt, större typsnitt.
Interiört känner vi igen oss från tidigare, bland annat med förarmiljön som har blivit en riktig vattendelare. i-Cockpit heter lösningen på Peugeot-språk. Ikonisk är den, enligt dem själva.
Bensin i Sverige – diesel i utlandet
Motorerna känns igen sedan tidigare. Två trecylindriga bensinmotorer på 1,2 liter som levererar 100 respektive 130 hästkrafter, båda kopplade till en sexväxlad manuell låda. Till 130-hästarsalternativet finns åttastegad automatlåda som tillval.
I utlandet erbjuds 2008 även med en fyrcylindrig dieselmotor på 1,5 som levererar 130 hästkrafter till hjulen via en åttastegad automatlåda.
18 procent längre räckvidd
Eldrivna versionen e-2008 har uppdaterats i och med att elmotorn numera ger 156 hästkrafter i stället för 136. Samtidigt har batteriet ökat från 50 till 54 kWh (netto) vilket, tillsammans med olika energieffektiviseringar, sägs öka räckvidden från 34,5 till 40,6 mil.
Mildhybrid nästa år
Från och med inledning av 2024 ska 2008 erbjudas i ett 48-volts mildhybridutförande där en liten, stöttande elmotor är inkluderad i en sexväxlad dubbelkopplingslåda. Huvudsaklig drivkälla är en 136-hästars bensinmotor. Mildhybridtekniken påstås ge upp till 15 procent lägre förbrukning.
Några priser för uppdaterade 2008 finns ännu inte, men utgående årsmodell kostar i dagsläget från 339 900 kronor (kampanjpris) för 130-hästars bensinversionen (100-hästarsversionen erbjuds inte för tillfället). e-2008 kostar från 499 900 kronor, även det ett icke ordinarie pris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se