Peugeots nya konceptbil Inception har inget med filmen med samma namn att göra. Men så här tänker sig Peugeot sin design från och med 2025 och framåt.
Peugeots nya konceptbil Inception har inget med filmen med samma namn att göra. Men så här tänker sig Peugeot sin design från och med 2025 och framåt. Foto: JOHN LOCHER / AP TT NYHETSBYRÅN

Peugeot Inception visar märkets nya design

Allure är Peugeots nya kampord.

Vi kan fritt översätta det med att gå i takt, att röra sig framåt.

Med en ny konceptbil visar Peugeot hur deras bilar ska se ut från och med 2025 och framåt.

Och tycker ni att dagens ratt är lite märklig, vänta bara tills ni får se ratten i konceptbilen.

Det är många biltillverkare som funderar på hur framtidens bilar ska se ut på insidan, redo för teknik för självkörande fordon där det inte behövs en ratt, tvingade att presentera mer information på fler digitala skärmar och dessutom bli lättare att använda.

Peugeot har funderat färdigt och vd Linda Jackson visade hur tankarna går när hon plockade fram Peugeot Inception concept på teknikmässan CES i Las Vegas.

Under en timmes lång digital presentation fick vi också tillfälle att lyssna till Linda Jackson från Vegas och ställa egna frågor. Jo, digitalt förstås, via en chattkanal.

Insidan på Inception tilldrog sig ett stort intresse med en helt fyrkantig ratt och precis som Toyota och Lexus visat kommer framtidens Peugeotbilar använda så kalla steer-by-wire-teknik. Ratten sitter alltså inte ihop med framaxeln, det är en dator som styr bilen. Du styr, eller kontrollerar, bilen via ratten som döpts till Hypersquare. Räkna med att orden Hypersquare och Allure kommer att dyka upp ofta från Peugeots kommunikation framöver. Runt Hypersquare finns också digitala skärmar och touchknappar.

1 AV 2
Foto: James Atoa / UPI / Shutterstock / IBL
2 AV 2
Foto: Peugeot

Ny plattform klar 2025

Ratten kan också fällas in i instrumentpanelen. Flera digitala skärmar både på insidan och utsidan visar nödvändig information om bilens tillstånd och med en enda liten touch, ett tryck eller ett svep ska du kunna be bilen att göra en massa saker som din bil i dag inte klarar av.

Konceptbilar brukar vara sånt, lite spetsteknik och lite science fiction. Men Linda Jacksom menar att mycket av det vi ser i Inception kommer i Peugeots elbilar när de börjar byggas på Stellantis nya plattform, vilket betyder 2025 eller 2026.

Peugeot planerar att snabbt ställa om till elbilar och fem nya modeller ska visas upp. Inom två år ska alla Peugeot-modeller ha en variant med en elmotor och batterier, men då förstås på dagens plattform som klarar av flera olika typer av motorer.

Nu kunde förstås inte Peugeot hålla sig helt till känslor och prat om rörelse framåt i takt. Det blev lite hårda fakta också. Inception har ett batteri på 100 kWh, 800-voltsystem som ska klara att ladda energi för tre mils körning på en minut.

Förbrukningen är låga 1,25 kWh per mil och 0-100 km/h ska klaras av på cirka tre sekunder. Peugeot anser också att induktiv laddning kan vara framtiden, trots att det i dag inte finns någon infrastruktur för att bygga vare sig laddplattor eller elvägar.

Inception är hela fem meter lång, längre än någon annan modell Peugeot bygger i dag, men bara 1,34 meter hög. Att kliva in i bilen är ändå möjligt tack vare att dörren sveper in lagom mycket över taket.

1 AV 3
Foto: James Atoa / UPI / Shutterstock / IBL
2 AV 3
Foto: James Atoa / UPI / Shutterstock / IBL
3 AV 3
Foto: James Atoa / UPI / Shutterstock / IBL

Lång räckvidd

Den låga förbrukningen och därmed den långa räckvidden, Inception ska kunna köras 80 mil på en laddning, är möjlig tack vare en aerodynamisk design. Det syns inte helt på de bilder vi har att publicera men Inception har ett gigantiskt hål för luftströmmar framför vindrutan. Och bilens något kantiga linjer fram, på sidan och bak är förstås skapade för bästa möjliga luftsläpp.

Inception byggs på Stellantis nya elbilsplattform STLA Large som även ska komma till märken som Alfa Romeo, Chrysler, Dodge och Jeep. Det återstår att se vilket märke som Stellantis anser vara allra viktigast, alltså vilket märke som får lansera den allra första STLA Large-bilen. I dag lutar det åt Peugeot i Europa och kanske Jeep i USA.

Så avslutade Linda Jackson med ett löfte att framåt 2030 ska Peugeot bara sälja elbilar i Europa. På frågan varför Peugeot visar upp sin nya konceptbil i USA, där Peugeot inte säljer bilar blev svaret att Peugeot vill vara med på en stor global teknikmässa och visa upp sig.