Pininfarina lanserar elektriska B95
Legendariska Automobili Pininfarina introducerar B95, en helelektrisk supersportbil utan tak. B95 är baserad på den tidigare konceptbilen Pura Vision och specifikationerna är minst sagt hårresande.
Alla som läser Teknikens Värld någorlunda regelbundet känner igen namnet Pininfarina. För er som ändå inte gör det så är det namnet på en av världens mest kända formgivare av bilkarosser. Firman är flitigt anlitad av företag som Ferrari, Maserati, Alfa Romeo och Fiat, för att bara nämna några. Men man gör inte bara jobb åt andra, och det är nya B95 ett exempel på.
Namnet står för B som i Barchetta och 95 för att Pininfarina firar 95-årsjubileum i år.
B95 är inget annat än en helt elektrisk supersportbil med extrema prestanda. Den är byggd i lättviktsmaterial såsom kolfiber och aluminium och lackad med en speciellt framtagen skimrande guldpläterad metallicfärg. I de svällande och tydligt markerade hjulhusen sitter det 20-tumsdäck fram och 21-tumsdäck bak med fälgar tillverkade av borstad svart aluminium.
Som du märker så saknas både fönster och glaspartier. I stället så kan både förare och passagerare individuellt höja och sänka varsin polykarbonatskärm framtill för att öka eller minska vinddraget. Stolarna är klädda med både textil och läder och pryds av den klassiska Pininfarina-logotypen. De få lyckliga kunder som lyckas lägga beslag på ett exemplar kan även beställa hjälmar som matchar bilens interiör.
Designmässigt sägs B95 vara inspirerad av gammeldags stridflygplan. Och visst ser den läcker ut i sin gula och svarta muskulösa framtoning? Skulle det vara så att du inte tycker att det räcker med bilderna här så får du packa dig i väg till Kalifornien och gå på Monterey Car Week som pågår just nu och fram till 20 augusti. Där står den utställd och och kan ses i verkligheten
Som vanligt när det gäller specialbyggda bilar så tillverkas de sällan i speciellt många exemplar. Även om du har en välfylld plånbok kommer det bli huggsexa om B95 för tillverkningen kommer att begränsas till endast 10 skräddarsydda bilar.
Vad döljer sig under huven då? Ingenting, egentligen. Kraften kommer från ett vätskekylt litiumjonbatteri på 120 kWh som genererar inte mindre än 1 900 hästkrafter, 1 400 kW, och fördelar ut det på fyra separata elmotorer, ett på varje hjul. 0-100 km/h ska klaras av på mindre än två sekunder och topphastigheten ligger på strax över 300 km/h. En drivlina som delas med Pininfarina Battista.
B95 har fem olika körlägen så att man ska kunna variera körupplevelsen: Calma, Pura, Energia, Furiosa och Carattere. Är man bara lite bevandrad i språk så förstår man ganska snabbt vad de olika namnen antyder. Körlägena väljs via ett vred placerat bredvid ratten.
Snabbladdningen sker i en hastighet på upp till 270 kW och det ska räcka för att ladda från 20 till 80 procent på 25 minuter.
Vem som får nöjet att lägga beslag på ett exemplar av bilen är oklart i skrivande stund, men varje exemplar ska noggrant skräddarsys enligt kunden unika önskemål. Och smakar det så kostar det, B95 är prissatt från 4,4 miljoner euro, det vill säga cirka 48,5 miljoner kronor och de första exemplaren kommer att se dagens ljus under 2025.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se