Polestar 2 – första bilden
Polestar har i dag skickat ut ett kort meddelande innehållandes en bild – på Polestar 2, märkets första helelektriska modell.
2019 är grisens år enligt kinesiska kalendern. Polestar, delvis med bas i Kina, håller inte med. Enligt dem är det ”tvåans” år. Självfallet syftar de på Polestar 2, märkets andra modell som ska presenteras och lanseras under 2019. Det som gör denna andra modell så speciell i jämförelse med Polestar 1, som redan har presenterats och som ska börja levereras i år, är att den inte har två drivkällor (el- och bensinmotor) utan enbart elmotor(er). Polestar 2 är med andra ord Polestar första helt eldrivna bil, en modell som är uttalad att gå in som konkurrent till Tesla Model 3.
Det intressanta med Polestars nyhetsbrev som skickades ut tidigare i dag är bilden, den du ser ovan. Det är första gången vi får se Polestar 2, om än bara en liten del av den. Vi ser en kort baklucka, betydligt kortare än den på Polestar 1, och vi ser att flankerna snabbt blir bredare (innan bilden ”tar slut”) vilket skvallrar om ett eventuellt kraftfullt utseende med utlagda skärmar som täcker upp för bilens breda spårvidd bak.
Vi ser också att formerna är mjukare än på Polestar 1 samt att bakljusen sträcker sig fram på bakskärmarna, i stället för de ”avhuggna” bakljus som ”ettan” har. Sist men inte minst ser vi även att bakljusen kamperar ihop i form av en ljusramp som löper över hela bilens bredd.
I meddelandet som hör till bilden skriver Polestar att beroendet av förbränningsmotorer är på väg mot sitt slut, att vägen framåt är elektrisk och att de därför går ”all in” under 2019, med lanseringen av Polestar 2.
De ger också en hint om annan teknik som tar plats i Polestar 2, de frågar nämligen om vi någonsin har varit frustrerade på navigationssystemen i bilar och om vi har försökt använda röstkommandon och säger sig ha hittat ett bättre sätt för förare och fordon att interagera med varandra.
Polestar menar också att de har lyckats identifiera fordonsindustrins svårigheter och utvecklat ett sätt att få tillbaka förnöjelsen i processen. En aning kryptiskt.
De avslutar meddelandet med att berätta att 2019 är året då de börjar ta bort det som inte har plats i bilindustrin, varken i nuet eller i framtiden. De syftar förstås på förbränningsmotorerna (som de själva har satsat på i och med Polestar 1).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se