Polestar 2 med dragkrok får dra 1,5 ton
Polestar 2, märkets första helt elektriska modell, kan utrustas med dragkrok. För 13 000 kronor får man möjlighet att dra upp till 1 500 kilo.
Polestar 2, som beräknas börja levereras i maj 2020, rymmer 405 liter i bagageutrymmet och 35 liter i ”frunken” framtill. Inga siffror som direkt imponerar för en 460,7 centimeter lång bil. Bagageutrymmet där bak rymmer således bara 20 liter mer än i 35 centimeter kortare Volkswagen ID.3.
Men Polestar 2 har ett ess i rockärmen som inte Volkswagen ID.3 kan plocka fram. För 13 000 kronor kan nämligen Polestar 2 extrautrustas med dragkrok. Volkswagen ID.3, som vi inte ser som en konkurrent till Polestar 2 mer än att det är två nya elbilar som lanseras i princip samtidigt, kan inte förses med draganordning. Ett unikt transportfäste för att montera exempelvis en cykelhållare erbjuds däremot till tysken. 75 kilo kan fästet bära.
LÄS MER: Privatleasa Polestar 2 – så mycket kostar den
Med dragkrok ökar lastmöjligheterna hos Polestar 2. Den maximala dragvikten ligger nämligen på 1 500 kilo, betydligt mer än vad som ses på bilderna här där bilen har fått ett litet obromsat släp påkopplat.
LÄS MER: Polestar 2 som tjänstebil/förmånsbil – så mycket kostar den
Skulle inte dragkroken vara tillräcklig, eller inte önskvärd, erbjuder Polestar ett takräcke som kan hantera upp till 75 kilo.
Polestar kallar modellens dragvikt för bäst i det kompakta elbilssegmentet. Sneglar vi uppåt till de större segmenten hittar vi så klart vassare dragbilar, exempelvis Mercedes EQC som får släpa 1 800 kilo på kroken och Tesla Model X som kan stoltsera med 2 250 kilo.
LÄS MER: Polestar 2 rullar i svensk trafik
Den modellversion av Polestar 2 som finns tillgänglig i dag, det vill säga den med två elmotorer och 408 hästkrafter (samma som i Volvos elbil XC40 Recharge), kostar från 669 000 kronor, tio tusen kronor upp från det instegspris som var aktuellt i höstas.
LÄS OCKSÅ: Elbilar iskalla utan subventioner
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se