Polestar 2 officiell – 408 hk och 50 mils räckvidd
Efter en hel drös med teasers är nu Polestar 2 presenterad. Med uttalat sikte på Tesla Model 3 och med ett lanseringspris på
630 000 kronor.
Polestar 2 är avtäckt, en eldriven volymbil som ska ta sig an Teslas Model 3. Prislappen för lanseringsversionen är 59 900 euro men modellen ska om ett år finnas från 39 900 euro – ungefär 420 000 kronor.
Det rör sig om en höjd fyrdörrarscoupé, men många drag från konceptet Volvo 40.2 från 2016 och bygger även på CMA-plattformen. Bilens batteri, med 27 moduler och som är placerat i golvet, har en kapacitet på 78 kWh och ger bilen en räckvidd på 50 mil.
Motorn ger 408 hästkrafter och 660 newtonmeter. Bilen är fyrhjulsdriven och har en prestanda 0-100 km/h på fem sekunder. Polestar 2 finns med ett prestandapaket som omfattar dämpare från Öhlins, bromsar från Brembo, unika 20-tumshjul samt detaljer som bälten och bromsok i guldfärg.
Som vi tidigare har skrivit får Polestar 2 ett Android-infotainmentsystem från Google och med det en mängd tjänster och appar. Systemet kan manövreras med rösten eller via bilens pekskärm som mäter elva tum.
Eldrift är vägen för att rädda världen för efterlevande, menar Polestar. Men bilen är också framtagen med bildelning på agendan med tillgång och upplåsning via mobiltelefon. På tal om nymodigheter – bilen finns med en vegan-inredning som standard.
Grundformen känner vi som sagt igen men designmässigt märks detaljer som LED-strålkastare med pixelteknik och karmlösa ytterbackspeglar.
Polestar 2 kan beställas online och tillverkningen av såväl höger- som vänsterstyrda bilar startar i Kina i början av 2020. Bilen kommer visas upp under Genèvesalongen
och på det göra turné i Europa, USA och Kina för att senare stå på egna showrooms kallade Polestar Spaces.Lanseringen sker i Kina, USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och Storbritannien.
https://youtu.be/kVg5ycWTAhQ
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se