Polestar 2 presenterad med Google Android
Nu är det officiellt att Polestar 2 har Googles operativsystem Android som bas i infotainmentsystemet.
Polestar fortsätter att i omgångar portionera ut information om elbilen Polestar 2, sist fick vi reda på att räckvidden är cirka 50 mil. Denna gång får vi se bilen mer än vad vi fått tidigare, och vi får framför allt läsa att Polestar 2 blir första bil i världen med Android som operativsystem i infotainmentsystemet, något som har varit en illa dold hemlighet den senaste tiden. Redan förra våren berättade Volvo att de samarbetar med Google och sent i höstas informerade Volvo och Google om vad samarbetet ska mynna ut i – den Android-baserade Sensus Connect-ersättaren.
Polestar har släppt en app där man kan testa känslan i Polestar 2:s användargränssnitt, du hittar appen här. Men det intressanta är kanske ändå bilden här ovan, här ser vi hela Polestar 2 för första gången.
Polestar menar att dagens infotainmentsystem, inte minst gränssnitten, snabbt känns utdaterade – även hos nya bilar. De jämför systemen med hur mobiltelefongränssnitt såg ut och fungerade 1997. Det är därför de satsar på Android som de kallar för ett framtidssäkrat system, dessutom förarorienterat.
De framhäver fördelarna med att systemet ständigt är uppkopplat, att det uppdateras per automatik (OTA, det vill säga trådlöst). Det ska fungera precis som vi är vana vid från våra mobiltelefoner.
Med ett Android-baserat system följer också en hel drös funktioner (appar) som många dagligen använder, inte minst Google Maps, men med den fördelen att man inte behöver koppla in mobiltelefonen för att navigationsbiten ska dyka upp på skärmen. Allt finns redan i enheten, med realtidsinformation om bland annat trafikläget.
I och med att systemet är Android-baserat öppnar det också för smart styrning i form av röstassistenten Google Assistant som ju fler kommandon och uppgifter den får blir allt smartare. Alla som kör med Google Assistant vet dock att den svenska röstassistenten, som släpptes i oktober, ännu inte är lika smart och smidig som den engelska. Men den kommer att bli bättre med tiden, ju fler som använder den.
Med rösten ska du inte bara kunna byta låt i bilen, du ska även kunna sköta navigering, ändra temperatur på klimatanläggningen och mycket annat.
Precis som för ett par veckor sedan talar Polestar om att Polestar 2 ska anpassa sig till föraren, inte tvärtom att föraren ska anpassa sig till bilen. Det handlar bland annat om att telefonen är nyckeln till bilen, något som enligt Polestar leder till färre hårdvarukomplikationer.
Den 4 februari är det dags för fas 3 i Polestars ”trestegsraket”. Då handlar det om någon form av presentation av bilen i världens första Polestar Space som finns i Oslo.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se