Foto: Stefan Isaksson / Polestar

Polestar 3 officiell – fakta, pris och bilder

Nu är den presenterad – Polestars tredje modell, Polestars första suv. Efter ettan och tvåan är det nu dags för trean; här är Polestar 3 med över 60 mils räckvidd.

För svensk del går hösten 2022 inte av för hackor. Två stora bilnyheter från lilla Sverige väcker stor uppmärksamhet världen över. Två elbilar. Två syskonmodeller som delar mycket teknik med varandra då de delar på Volvo Cars och Polestars nya plattform SPA2, efterföljaren till SPA-plattformen som är grund till framgångsrika modeller som XC90, XC60, V90 och V60. Och förstås Polestars första modell Polestar 1.

Den ena av bilarna är Volvo EX90 som har premiär den 9 november, den andra är denna artikels huvudrollsinnehavare – Polestar 3. Medan EX90 har en företrädare i XC90 har Polestar 3 ingen. ”3:an” är helt enkelt Polestars första i genren, kort sagt första suven från märket.
Båda bilarna har dessutom ett brittiskt syskon – elektriska suven Lotus Eletre som visades i våras.

1 AV 3
Teknikens Värld är på plats vid världspremiären av Polestar 3 i Köpenhamn.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Polestar 3.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Omkring 900 personer deltog vid världspremiären.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Polestar 3 hämtar en hel del inspiration från hyllade konceptbilen Precept som presenterades för drygt två och ett halvt år sedan. Dock kommer en modell betydligt mer lik Precept lite längre fram i tiden, nämligen Polestar 5.
För att vara en suv är formen betydligt slankare än vad vi är vana vid, detta eftersom Polestar har lagt stor vikt vid aerodynamiken för att göra bilen ”hal”, det vill säga göra luftmotståndet så lågt som möjligt utan att tumma på andra funktioner.
Polestar 3 har fått en främre vinge (aero-vinge kallar Polestar den för) som är integrerad i huven samt en bakre i form av en takvinge plus ett så kallat aero-blad. Luftmotståndskoefficienten (Cd) uppges vara 0,29. Det kan tyckas vara högt med tanke på att dagens XC90, som är betydligt mer rak och upprätt, ligger på mellan 0,29 och 0,33 (olika siffror beroende på vilket Volvo-dokument man tittar i).

– Den här bilen har designats som en Polestar från början och har för oss nya, utmärkande drag – som dual blade-strålkastare, SmartZone och den främre aero-vingen, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

1 AV 5
21-tumsfälgar är standard. Performance-paketet innehåller 22-tumsfälgar.
Foto: Stefan Isaksson / Polestar
2 AV 5
Lysdiodernas placering är av samma karaktär som på Polestar 2.
Foto: Stefan Isaksson / Polestar
3 AV 5
Dörrhandtagen fälls automatiskt ut när man närmar sig bilen.
Foto: Stefan Isaksson / Polestar
4 AV 5
SmartZone är ett område under den främre så kallade aero-vingen. Där finns flera av de framåtriktade sensorerna placerade, samt en uppvärmd radarmodul och en kamera.
Foto: Stefan Isaksson / Polestar
5 AV 5
Bland standardutrustningen finner vi bland annat luftfjädring med tvåkammarsystem. Den aktiva dämparhastigheten kan elektriskt justeras med en frekvens om 500 hertz (varannan millisekund).
Foto: Polestar

Storlek, vikt och dragvikt

Polestar 3 upplevs nästan som nätt på bilderna, men det är en ganska stor bil. 490 centimeter på längden gör den bara halvdecimetern kortare än dagens Volvo XC90.
På höjden mäter den 161,4 centimeter och på bredden 212 centimeter, då är ytterbackspeglarna inkluderade. Mellan hjulaxlarna är det 298,5 centimeter, en millimeter mer än på dagens XC90.

Tjänstevikten uppges ligga mellan 2 584 och 2 670 kilo och fördelningen över fram- och bakaxel är optimala 50/50.

Bagageutrymmet sväljer 484 liter inklusive 90 liter under lastgolvet. Fälls baksätet blir volymen i stället 1 411 liter. I frunken, utrymmet under främre huven, ryms 32 liter.
Behövs mer lastmöjligheter än så kan takbågar monteras där max 100 kilo får lyftas på. Behövs än mer så kan Polestar 3 dra släp på maximalt 2 200 kilo.

https://youtu.be/oga1XJAX8ms?t=976

Drivlina och prestanda

Polestar 3 presenteras i dagsläget i utförandet Long Range Dual Motor som innebär två elmotorer där de driver var sin hjulaxel. Bilen är alltså fyrhjulsdriven.
Sammanlagd effekt i standardutförande uppgår till 360 kW (kilowatt) vilket översätts till 489 hästkrafter. Maxvridet ligger på 840 newtonmeter. Vid tillvalet Performance-paket ökar siffrorna till 380 kW (517 hk) och 910 newtonmeter.

Den bakre elmotorn har en frikopplingsfunktion som gör att bilen kan agera som framhjulsdriven med drivkraft från endast främre elmotorn. Det gör energiåtgången lägre vid passande tillfällen.
Justerbar så kallad one pedal drive-körning (gasa och ”bromsa” med enbart gaspedalen) är en annan teknik som finns i Polestar 3, så även tourque vectoring – kraftfördelning mellan hjulen – via en dubbel koppling på bakaxeln. Tourque vectoring-tekniken är vidareutvecklad från den som satt i Polestar 1.

0-100 km/h går normalt på 5,0 sekunder men kan kapas med tre tiondelar till 4,7 sekunder om Performance-paketet har adderats från tillvalslistan. Oavsett tillval är toppfarten 210 km/h.

1 AV 4
Infotainmentskärmen är på 14,5 tum. Det kan jämföras med den i Polestar 2 som är 11,15 tum. Skärmens grafik och responstid ska vara kraftigt förbättrad tack vare ny processorteknik från Qualcomm Technologies.
Foto: Stefan Isaksson / Polestar
2 AV 4
Polestar har, precis som tidigare, valt operativsystemet Android Automotive framför ett egenutvecklat. Det finns stöd för OTA-uppdateringar och mycket annat.
Foto: Polestar
3 AV 4
Interiört möts man av material baserat på återvunna PET-flaskor samt spårbart läder och spårbar ull.
Foto: Polestar
4 AV 4
Andra sätesraden är den sista. Polestar 3 är 5-sitsig och kommer inte med en tredje sätesrad.
Foto: Dejan Sokolovski / Polestar

Batteri, räckvidd och laddning

Elmotorerna får sin energi från en lagringsenhet (batteri) med kapacitet på 111 kWh (kilowattimmar). Storleksmässigt är det ett av de större batterierna på marknaden – i nuläget. Exempelvis Mercedes EQS har 107,8 kWh. Men det finns större, till exempel amerikanska Rivian har större grejer i sina modeller.

De 111 kilowattimmarna ska enligt preliminära siffror, baserade på WLTP-körcykeln, räcka till 61 mils körning mellan laddningarna. Polestar 3, som bygger på en 400-voltsarkitektur (till skillnad från enstaka modeller från exempelvis Porsche, Audi, Hyundai och Kia som har 800-voltssystem), kan vid snabbladdning (DC, likström) nå upp till laddeffekter om 250 kW. Vid det som ofta kallas för ”hemmaladdning” (AC, växelström) maxar den 11 kW.

Säkerhet och förarassistans

Nyligen presenterade Volvo Cars hur de ska ta säkerheten till en ny nivå. Dit är även syskonmärket Polestar på väg i och med att, som nämnt ovan, Polestar 3 och kommande Volvo EX90 tekniskt sett delar på det mesta.
Det betyder en lång rad av olika sensorer, bland annat laserradar (LiDAR, Light Detection and Ranging) från amerikanska Luminar Technologies samt kameror och ultraljudssensorer. Dessa övervakar inte bara bilens omgivning vid körning, och assisterar vid behov, utan övervakar även kupéutrymmet för att exempelvis upptäcka en förare som inte lägger tillräckligt med fokus på körningen eller om ett barn eller djur glöms kvar i bilen.

All data som sensorerna registrerar hanteras av datorplattformen Nvidia Drive som utvecklas av amerikanska elektronikföretaget Nvidia. Polestar och Volvo Cars är inte ensamma i bilbranschen om att välja Nvidia Drive, däremot var Volvo Cars först att teckna avtal, vilket skedde för snart sju år sedan.
Mycket av den teknik som behövs för de förarassisterande funktionerna kommer från svenska IT-företag såsom Smart Eye och Zenseact.

1 AV 6
Polestar 3 i den grå kulören Thunder.
Foto: Polestar
2 AV 6
Polestar 3 i den grå kulören Thunder.
Foto: Polestar
3 AV 6
Polestar 3 i den grå kulören Thunder.
Foto: Polestar
4 AV 6
Polestar 3 i den grå kulören Thunder.
Foto: Polestar
5 AV 6
Här ses 22-tumsfälgen, dock inte den som ingår med Performance-paketet.
Foto: Polestar
6 AV 6
Här ses stolar klädda i Nappa-läder samt med ventilation och massagefunktion.
Foto: Polestar

Pris och lansering

Lanseringspriset är 970 000 kronor. Då får man en Polestar 3 Long Range Dual Motor i standardutförande. För 1 040 000 kronor, det vill säga 70 000 kronor extra, får man Polestar 3 Long Range Dual Motor med Performance-paket.
Maxar man bilen, det vill säga lägger på samtliga extrautrustningsdetaljer såsom Nappa-läderstolar med ventilation, dragkrok, annan färg än grundfärg med mera – men inte tillbehör som exempelvis vinterhjul, stänkskydd, takräcken och annat – så landar prislappen på 1 152 000 kronor.

Byggstart är planerad till andra kvartalet 2023 medan leveranserna väntas komma igång först under fjärde kvartalet samma år.
Inledningsvis förläggs produktionen till Volvo Cars fabrik i Chengdu i Kina och från mitten av 2024 ska även produktion i Volvo Cars fabrik i Ridgeville i amerikanska South Carolina äga rum.

Jan-Erik Berggren är på plats. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Några snabba från premiären

Jan-Erik Berggren är vår utsände på plats som bevittnar världspremiären av den eldrivna suven från Polestar. Vi ringer honom för att höra lite mer...

Hur är det på plats?
– Väldigt mycket folk. En hel del kända ansikten också. Christian von Koenigsegg är här och han säger sig vara imponerad av vad han ser och hör. Även Håkan Samuelsson, Volvo Cars tidigare vd, är på plats. Han nämnde att nu går det allt snabbare med elektrifieringen.

Vad kan du säga om Polestar 3?
– Den upplevs som lång och utdragen, med kort överhäng bak. Men bilen är inte utrustad med LiDAR på taket, det vill säga sensorerna som ska göra bilen mer självkörande och säkrare än dagens bilar. Tekniken kommer på plats först nästa år.

– Polestar har valt en lösning som inte är helt olik den Nio har, med en sensor på främre delen av taket mot vindrutan och två sidosensorer.

Något mer du kan berätta?
– Pratade med Polestars UX-människor (UX står för User Experience, användarupplevelse, reds anm) och de lyfte fram infotainmentskärmen som väldigt mycket bättre och snabbare än den som finns i Polestar 2. Drivkraften bakom från nya generationen Snapdragon Cockpit Platform.

– Bilens operativsystem är som tidigare Android Automotive.

Polestar 3-fakta

Modellversion: Long range Dual motor

Lanseringspris: 970 000 SEK

Plus-paket: Inkluderat

Pilot-paket: Inkluderat

Pilot-paket med LiDAR: Tillval, förväntad möjlighet att beställa från Q2 2023

Performance-paket: 70 000 SEK

Effekt: 360 kW (380 kW med Performance-paket)

Vridmoment: 840 Nm (910 Nm med Performance-paket)

0-100 km/h (målsiffra): 5,0 sekunder (4,7 med Performance-paket)

Toppfart: 210 km/h

Batterikapacitet (nominell): 111 kWh

Batteri-typ: 400V litiumjon

Batteri-konstruktion: 204 prismatiska celler, 17 moduler, batterihölje i aluminium med förstärkning av borstål

Räckvidd (preliminär målsiffra): Upp till 610 km (WLTP)

Elmotor, typ: Permanentmagnet synkron

Motorkonfiguration: Dubbla motorer, en fram och en bak

Torque vectoring: Dubbla kopplingar (endast bakre motorn)

Växellåda: Reduktionsväxel

Luftmotståndskoefficient: 0,29 Cd

Luftmotstånd: 0,78 CdA

Laddningseffekt (DC): Upp till 250 kW

Laddningseffekt (AC): Upp till 11 kW

Axelavstånd: 2 985 mm

Längd: 4 900 mm

Höjd: 1 614 mm

Bredd, inkl. sidospeglar: 2 120 mm

Markfrigång: 201 mm

Tjänstevikt: 2 584-2,670 kg

Viktfördelning: 50:50

Max dragvikt (bromsat släp): 2 200 kg

Chassi: Stål-chassi, axlar i aluminium

Kaross: Stål

Hjul och däck: 21-22 tum

Bromsar: Brembo 4-kolvsok, 400 mm borrade och ventilerade skivor (fram)

Standard 1-kolvsok, 390 mm ventilerade skivor (bak)

Vändcirkel: 11,8 m

Hjulupphängning: Dubbla triangellänkar (fram)

Multilänk (bak)

Dämpare: Adaptiv, automatiskt nivåreglerande tvåkammars luftfjädring med aktiva dämpare från ZF.

Främre förvaringsutrymme: 32 liter

Bakre bagageutrymme (baksätet uppfällt): 484 liter (inkl. 90 liter under golvet)

Bakre lastvolym (baksätet nedfällt): 1 411 liter (inkl. 90 liter under golvet)

Max taklastningsvikt: 100 kg