Polestar 3 utmanar Tesla
Premium Svenska biltillverkaren Polestar, som till 50 procent ägs av Zhejiang Geely Holding Group och till 50 procent av Volvo Cars, håller som bäst på att rulla ut sina nya modeller Polestar 1 och 2. Kommande Polestar 3 (debut 2022) blir en från övriga Volvo-modeller mer självständig suv i större mellanklassen. Givetvis hundra procent eldriven.
I dagarna börjar de första exemplaren av laddhybridsportbilen Polestar 1 rulla ut till sina första svenska kunder. Längre fram kommer den mer folkliga Polestar 2, som har gemensam teknik med eldrivna Volvo XC40 P8 Recharge. Polestar 2 – eller PS2 som den kallas internt – blir modellen som växlar upp för företaget Polestar Performance AB som i sin tur ägs och drivs av Volvo Car Group. PS2 visades allra först som en Volvo-modell, Volvo Concept 40.2, men blev liksom PS1 omgjord för att bli en Polestar.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se