Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
En grundlig fälgrengöring gör (bil)livet så mycket lättare
2 AV 2
Foto: Polestar

Polestar 4 officiell – elbil utan bakruta

När svensk-kinesiska Polestar visar sin fjärde modell är den något av en gyllene medelväg för märket. Utom på en punkt. Baksätet i Polestar 4 är inte som i alla andra bilar. 

Det är sant. Den har verkligen ingen bakruta. I stället täcker ett stort vitt plastsjok den yta som annars upptas av en glasskiva, på riktiga bilar. En liten kameralins kisar ut bakåt och vad den ser avspeglas på en digital innerbackspegel. 

Faktiskt är det inte för att vara avantgardistiska som man har gjort så, utan den slopade bakrutan har givit Polestars ingenjörer och formgivare helt nya möjligheter att möblera bilen. Bakom baksätets nackstöd har man placerat en förstyvande struktur som möjliggör en massa saker – utom just bakåtsikt. 

Till exempel stjäl den inget huvudutrymme och panoramaglastaket når ända bak till nackstöden. Bakom dem finns en vägg, som med sin indirekta belysning skapar ett rätt speciellt rum för baksätespassagerarna. 

Förlåt, jag har inte förklarat vad det handlar om. Polestar har släppt en ny modell, den fjärde i ordningen och därför heter den också 4. Enligt företagets vd Thomas Ingenlath handlar namnkonventionen om enkelhet och att slippa dyra mötestimmar och inhyrda konsulter för att komma på modellnamn. 

Nu är den alltså officiell, men vi blev inbjudna till en exklusiv förhandsvisning av modellen redan i slutet av mars och fick klämma och känna på en plastmodell av bilen. 

Kolla, där är den ju!
Kolla, där är den ju!
Kolla, där är den ju!
Svårt att se in genom ”bakrutan”.
Svårt att se in genom ”bakrutan”.
Svårt att se in genom ”bakrutan”.
Gula bälten ingår i plastmodell-paketet.
Gula bälten ingår i plastmodell-paketet.
Gula bälten ingår i plastmodell-paketet.
1 AV 3
Kolla, där är den ju!
Foto: Polestar
2 AV 3
Svårt att se in genom ”bakrutan”.
Foto: Polestar
3 AV 3
Gula bälten ingår i plastmodell-paketet.
Foto: Polestar

Bilen var alltså inte på riktigt, utan saknade drivlina och hjulupphängningar. Men exteriör och interiör var i det allra mesta som det kommer att vara på produktionsbilen. Visningen ägde rum på Pehrstorp, alltså PG Gyllenhammars skrytbygge från 1980-talet som då var Volvokoncernens huvudkontor. Innan det nyligen invigdes som Polestars designkontor hade det stått tomt i flera år. 

Men vad är egentligen Polestar 4? Formerna skvallrar om någon slags coupésuv, inte lika rakryggad och bredaxlad som Polestar 3, inte lika låg och sportig sedan som Polestar 2. Lite är den ett mellanting mellan dem båda. Att försöka kategorisera den är svårt, för den är inte en renodlad suv och inte någonting annat heller. Vi säger väl blandras. En högbyggd halvkombi. 

Nu kan man också notera att Polestar 4 baseras på Geelys SEA-plattform, en elbilsplattform som inte är utvecklad i Sverige utan i Kina. Därmed är den besläktad med bland andra Zeekr 001, Smart #1 och Lotus Eletre, för att inte tala om den kommande Volvo EX30

Polestar 4 har ett mjukare tilltal än sina syskon.
Polestar 4 har ett mjukare tilltal än sina syskon.
Polestar 4 har ett mjukare tilltal än sina syskon.
Profilen är någonting mitt emellan sedan och suv.
Profilen är någonting mitt emellan sedan och suv.
Profilen är någonting mitt emellan sedan och suv.
Strålkastarkombinationen har numera en avdelare.
Strålkastarkombinationen har numera en avdelare.
Strålkastarkombinationen har numera en avdelare.
Bakdelen är avrundad och saknar bakruta.
Bakdelen är avrundad och saknar bakruta.
Bakdelen är avrundad och saknar bakruta.
Terrängplasten kan fås i karossens färg.
Terrängplasten kan fås i karossens färg.
Terrängplasten kan fås i karossens färg.
1 AV 5
Polestar 4 har ett mjukare tilltal än sina syskon.
Foto: Polestar
2 AV 5
Profilen är någonting mitt emellan sedan och suv.
Foto: Polestar
3 AV 5
Strålkastarkombinationen har numera en avdelare.
Foto: Polestar
4 AV 5
Bakdelen är avrundad och saknar bakruta.
Foto: Polestar
5 AV 5
Terrängplasten kan fås i karossens färg.
Foto: Polestar

Hur som helst tycks det vara en kompetent bas att bygga bilar på, åtminstone mekaniskt sett. Axelavståndet är rejält tilltaget, tre meter, och hjulupphängningarna är av det avancerade slaget som tillsammans med adaptiva stötdämpare lär klara av att kombinera sport med komfort. Med över 100 kilowattimmars batterikapacitet brutto kan man räkna med väl tilltagen räckvidd också.

När vi får tillgång till bilen och kan kliva in i den är det lätt att konstatera att interiören är luftig, på ett behagligt sätt. Förarmiljön är avskalat ren och materialvalen övertygande. Enligt Polestar har man låtit sig inspireras av exklusiva sportkläder och velat återskapa den känslan. 

Materialen i textilierna är framför allt återvinningsbar polyuretan framställd från tallolja. Men den som vill kan få läderklädsel, från kor som ska ha varit välmående och garanterat giftfria. Svart eller ljusgrå inredning är det som finns att välja på, och ska man välja lack så kan man välja mellan fyra nyanser av grått eller en nyans av guld. 

Baksätet har en vägg bakom nackstöden.
Baksätet har en vägg bakom nackstöden.
Baksätet har en vägg bakom nackstöden.
Pekskärmen mäter 15,4 tum.
Pekskärmen mäter 15,4 tum.
Pekskärmen mäter 15,4 tum.
Volymvred mellan framstolarna.
Volymvred mellan framstolarna.
Volymvred mellan framstolarna.
1 AV 3
Baksätet har en vägg bakom nackstöden.
Foto: Polestar
2 AV 3
Pekskärmen mäter 15,4 tum.
Foto: Polestar
3 AV 3
Volymvred mellan framstolarna.
Foto: Polestar

Guld är också utrymmet i baksätet. Det är verkligen stort. Benutrymmet är enormt och till och med takhöjden är väl tilltagen. Den där ommöbleringen där bakrutan ersatts av en balk har verkligen haft effekt – volymen är enorm. 

Här finns också finesser som ryggstöd vars lutning är justerbar och en skärm för att sköta klimatanläggning och multimedia. I dörrsidorna är ljuspunkter utströdda och i väggen bakom nackstöden finns en ljuslist som indirekt belysning och en säregen känsla. Tur att det inte syns i backspegeln. 

Bakluckan öppnar stort som på en halvkombi och där bakom finns en stor och mörk koffert. Baksätet är delbart 60/40, så att man kan lasta in långt gods – bara det inte är alltför skrymmande, för ovanför sätesryggen sitter den där balken i vägen. Under fronthuven finns ytterligare ett litet lastutrymme, en frunk, för laddkablar och punkalagningskit. 

Man kan få den i guld också.
Man kan få den i guld också.
Man kan få den i guld också.
Inte heller den har någon bakruta.
Inte heller den har någon bakruta.
Inte heller den har någon bakruta.
Fälgar upp till 22 tum är tillval.
Fälgar upp till 22 tum är tillval.
Fälgar upp till 22 tum är tillval.
1 AV 3
Man kan få den i guld också.
Foto: Polestar
2 AV 3
Inte heller den har någon bakruta.
Foto: Polestar
3 AV 3
Fälgar upp till 22 tum är tillval.
Foto: Polestar

Från start kan man välja om man vill ha en eller två elmotorer, och följaktligen bak- eller fyrhjulsdrift. Motorerna lämnar 272 hästkrafter (200 kilowatt) styck och därmed är Polestar 4 i fyrhjulsdrivet utförande märkets snabbaste bil hittills. 

Redan i november i år börjar de första bilarna byggas i Hangzhou Bay, i närheten av moderbolaget Geelys huvudkontor inte så långt från Shanghai. Men de första bilarna är ämnade för den kinesiska marknaden och först i slutet av april 2024 börjar bilar byggas som ska skeppas västerut, till Europa. När de slutligen når hit återstår att se, men klart är att lilla Sverige kanske inte är märkets mest prioriterade marknad, när det finns 1,4 miljarder kineser att mätta först. 

Daniel Östlund har frågat Thomas Ingenlath, Polestars, vd om nya modellen. Foto: Polestar

Fem frågor: Thomas Ingenlath, vd Polestar

Vilka volymmål har ni för Polestar 4? 

– Den kommer att vara en av storsäljarna inom Polestar-programmet. Vi strävar inte efter att bli en volymtillverkare, utan mer som ett boutique-företag. Vår portfölj kommer att ha två suvar och två lågbyggda bilar, där Polestar 2 och Polestar 4 står för de största volymerna. 

 

När kommer ni att visa vinst? 

– Idén om att gå jämt upp är inte långt in i framtiden. När Polestar 3, 4 och 5 är etablerade på marknaden, enligt affärsplanen, så ska vi tjäna pengar. Men jag kommer inte att spika något särskilt år eller månad. 

 

Nu har ni tre modeller på tre plattformar. Hur funkar det? 

– Analytiker undrar det också. Vi har tillgång till fabriker med rätt teknik, hade vi varit tvungna att bygga våra egna fabriker hade det varit ett problem, men med koncernens resurser är det inte det. Och integrationen av Android Automotive är den samma i Polestar 2, 3 och 4. 

 

Vad händer efter lanseringen av roadstern Polestar 6? 

– Vi kommer inte fortsätta att skjuta ut nya produktidéer, utan vi ska fortsätta att utveckla en attraktiv produktportfölj och hålla produktlivscykeln vid liv med nästan generation av våra produkter. Vi kommer inte att göra några små citybilar, det passar inte oss. 

 

Och hur är din svenska? 

– Micket bra! Nä, men tillräckligt bra för att förstå, men inte tillräckligt bra för att tala det om du ska ta mig professionellt. 

I pressmaterialet nämns ett startpris på runt 60 000 euro, alltså ungefär 680 000 kronor med dagens växelkurs, och när vi befann oss där på visningen pratades det om ett prisspann från 50 000–75 000 euro. 

Om de kastar in ett mindre batteripaket så småningom är vi nog där, och det ger nog också en rätt bra indikation om prisbilden på den kommande systerbilen Volvo EX30. Men det skulle förvåna stort om den också skulle sakna bakruta.

Tekniska data Polestar 4 Long range Dual motor

Pris: Ej fastställt, första kundleverans våren/sommaren 2024.

Motor: El. Elmotor fram 272 hk (200 kW), elmotor bak 272 hk (200 kW) total effekt 544 hk, batterityp litiumjon, 102 kWh brutto, 94 kWh netto. Max laddeffekt AC/DC 22/200. Värmepump.

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 255/50 R20.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 300, längd 484, bredd i.u, höjd 154, spårvidd f/b i.u. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 2 420, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 2 000. Bagagevolym (VDA-liter) 500-1 536 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 3,8 s, toppfart 200 km/h. 

Bränsleförbrukning*: (WLTP): Elförbrukning 1,67 kWh/mil. Räckvidd på el 56,4 mil. 

*Preliminära siffror