Polestar missade Årets Bil-finalen – VW ID.3 stor favorit
Nej, det blev ingen ny final för Volvo-koncernen i Årets Bil.
Polestar 2 var favorit hos många jurymedlemmar men lyckades inte nå finalen där nu sju bilar gör upp om titeln Car of the Year 2021.
Volvo XC40 vann den prestigefyllda titeln Car of the Year 2019. Och det fanns förhoppningar om att nya elbilen Polestar 2 skulle kunna ge en andra seger för Volvo/Geely-koncernen. Främst var det Polestars nya operativsystem från Google som fick bilen att sticka ut bland konkurrenterna från bilåret 2020.
Men det räckte inte för en finalplats när de 60 jurymedlemmarna röstade fram sina sju favoriter av alla de nya bilar som började säljas i Europa under 2020.
Istället är det de här bilarna som nu går in i finalomgången:
Citroën C4: en av årets allra senaste nyheter där Citroën byggt en elbil och en bil med konventionell drivlina på samma plattform. Snygg och enkel design i ett prisvärt paket.
Cupra Formentor: Seats syskonmärke har visat en helt ny typ av bil under 2020. Formentor är en suv men ändå inte. Lite av en överraskning i finalen.
Fiat New 500: Fiats renodlade elbil byggd på den nyutvecklade plattformen som troligen enbart kommer att användas för den här modellen. Finurligt ljud.
Land Rover Defender: Klassiker i nytt format men ändå den allra största överraskningen i finalfältet. Dyr.
Skoda Octavia: När VW-koncernen visade upp en hel rad nya mellanklassbilar var det Octavia som ansågs bäst, bättre än bland andra VW Golf.
Toyota Yaris: Toyota brukar gå långt i Car of the Year och nya småbilen Yaris tog sig till final trots bristen på elektrifiering.
Volkswagen ID.3: Den stora favoriten på förhand lyckades ta sig till final trots alla de problem som drabbat modellen under det första året. Bilköparna gillar också ID.3 och inte minst i Sverige har ID.3 sålt bra hela hösten.
Nu ska jurymedlemmarna från 23 länder i Europa funder och utvärdera finalisterna och en vinnare ska presenteras i början på mars.
Regerande mästare är Peugeot 208 som vann en klar seger förra året.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se