Polska EMP ska använda Geely-plattform
Snart kommer Polens första elbil. Under skalet kommer den att baseras på kinesisk teknik. Volvo Cars-ägaren Geely bidrar nämligen med plattformen.
För två år sedan kunde vi rapportera att fyra polska elbolag slagit sig samman för att börja tillverka elbilar. ElectroMobility Poland, eller EMP, heter företaget som står bakom bilmärket Izera. Då förde man samtal med bland andra Volkswagen att använda deras MEB-plattform som bas för de nya elbilarna.
Nu står det dock klart att så inte blir fallet, utan i stället kommer bilarna att baseras på kinesiska Geelys så kallade SEA-plattform, en teknisk konstruktion som också används av bland andra Volvo Cars-syskonen Zeekr och Smart. Redan när Geely presenterade SEA-plattformen 2020 öppnade man för att sälja tekniken till andra tillverkare.
Izera kommer att lansera flera modeller på tekniken och först ut blir en kompakt suv. Efter det följer två andra elbilar, en kombi i C-segmentet eller golfklassen, samt en halvkombi. Plattformen är utformad för stor flexibilitet och kan användas för bilar med axelavstånd från 180 till 330 centimeter, alltså från de allra minsta minibilarna till rätt rejäla limousiner.
I uppgörelsen ingår både hårdvara och mjukvara kopplad till plattformen, liksom kringfunktioner som beskrivs som ett ”digitalt ekosystem”.
Bilarna kommer att tillverkas vid ElectroMobility Polands fabrik i Jaworzno i södra Polen. När de första bilarna kommer ut på marknaden vet vi inte, inte heller vad de kan tänkas komma att kosta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se