Porsche Mission E Cross Turismo går i produktion

Porsches ledning har nu gett grönt ljus för Mission E Cross Turismo som blir märkets andra elbil.

På bilsalongen i Genève i våras ställde Porsche ut Mission E Cross Turismo Concept, en konceptstudie i kombiformat à la Panamera Sport Turismo men med elbilen Mission E, som i serieproduktionsutförande heter Taycan, som utgångspunkt. Medan Mission E/Taycan är lagd åt det sportiga hållet är Mission E Cross Turismo Concept lagd åt det mer praktiska hållet med bättre bagageutrymme, högre markfrigång och lite plastdetaljer som rimmar bra med ordet Cross i modellnamnet.

Nu har Porsches ledning gett sitt klartecken för att låta modellen gå från konceptstudie till serietillverkad bil. Mission E Cross Turismo, som sannolikt kommer att anta ett annat namn, blir därmed Porsches andra helelektriska bil.

Modellen sägs skapa 300 nya arbetstillfällen vid Porsches fabrik och huvudkontor i Zuffenhausen, utöver de 1 200 arbetstillfällen som Taycan genererar.

Precis som Mission E/Taycan bygger Mission E Cross Turismo på Porsches elektriska 800-voltsarkitektur som innebär bland annat två elmotorer på 600 hästkrafter som ska tillåta upprepade 0-100-accelerationer på 3,5 sekunder. Räckvidden per full laddning uppges till 50 NEDC-mil.

Med 495 centimeter på längden är Mission E Cross Turismo en decimeter längre än Mission E/Taycan men en decimeter kortare än Panamera Sport Turismo.