Porsche Mission X – efterträdare till 918 Spyder
Porsche visar upp den helt nya konceptbilen Mission X. Den drivs av el och kan komma att bli ersättaren till flaggskeppet 918 Spyder.
Porsche har några bilmodeller som placerar sig snäppet ovan de övriga. Det är flaggskeppen som lanseras med ungefär tio år emellan. Bland annat 959, Carrera GT och 918 Spyder. Nu har det gått hela tio år sedan den senare lanserades. Därmed börjar det bli dags för en efterträdare.
Under sitt 75-årsjubileum, kvällen 8 juni, presenterade Porsche den nya konceptbilen Mission X. En eldriven supersportbil, som om den kommer i produktion kommer att ta efter där 918 Spyder lämnade.
Storleksmässigt är den jämförbar med Carrera GT och 918 Spyder. 273 centimeter mellan axlarna, totallängd på 450 centimeter och två meter bred. Höjden är strax under 120 centimeter. Till skillnad från sina föregångare som alla har konventionella dörrar efterliknar Mission X en äldre ikon. Nämligen 917. Med dörrar som öppnas uppåt och framåt.
Batteriet sitter placerat bakom kupén och ska ge en viktfördelning motsvarande en mittmotorbil. Hjulen mäter 20 tum fram och 21 tum bak på grund av aerodynamiska anledningar.
Karossen är tillverkad av kolfiber och Porsche siktar på effekt/vikt-förhållande på 1:1. Alltså en hästkraft per kilo. Liksom Koenigsegg One:1. Om den sätts i produktion är det bara en av fyra målsättningar.
De andra är att uppnå högre marktryck än nuvarande 911 GT3 RS, ha kraftigt förbättrad laddning tack vare 900-voltsystem. Enligt Porsche siktar man på ungefär dubbelt så snabb laddning som nuvarande Taycan. En modell som för övrigt kallades Mission E i konceptstadie.
Samt vara den snabbaste gatlegala bilen runt Nürburgrings nordslinga. Något som Mercedes-AMG One i nuläget kan betitla sig som, med en tid på 6:35,183.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se