Porsche Panamera facelift officiell med nya motorer
Med fyra år på nacken är det nu dags för Porsches lite lyxigare sportvagn Panamera att uppdateras. Utseendet justeras milt, men mer händer under skalet. Nya motorer tar plats och vassast är Panamera Turbo S som ersätter Panamera Turbo. 630 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,1 sekunder.
Porsches största modell (5,05 meter lång) har i sitt andra utförande kommit halvvägs genom livet. Det betyder att Panamera nu uppdateras, alla tre karossvarianterna – halvkombin, kombin (Sport Turismo) och förlängda versionen (5,2 meter låga Executive).
Utsidan är mycket snarlik den som vi har bekantat oss med under de senaste fyra åren. I fronten märks dock Sport Design-attributen som tidigare fanns som tillval. Samtliga modellversioner är nu utrustade med detta från fabrik. Lättast tar man uppdaterade Panamera möjligtvis på de nya dubbla DRL-ljusen som är integrerade i ribborna som pryder de yttre luftintagen.
Baktill är förändringarna svårare att se, det behövs sannolikt annat än dagsljus för att notera att bakljusrampen numera knyts samman med en lysdiodslinga. Så ser det även ut på andra nyligen släppta Porsche-modeller, bland annat 911.
Även insidan känns bekant från tidigare, där handlar det mest om nya funktioner inom områdena uppkoppling och förarassisterande system. Porsche Communication Management (PCM) innehåller numera röststyrningssystemet Voice Pilot, riskinformationssystemet Risk Radar och en hel del annat.
Vidare är Panamera modellår 2021 utrustad med filkörningsassistans, adaptiv farthållare, vägskyltsigenkänningsteknik, mörkerseendeassistans och parkeringshjälp, bara för att nämna några.
PROVKÖRNING: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Panamera Turbo S
Under karossen händer det desto mer hos Panamera vid uppdateringen. Ny toppmodell är Panamera Turbo S som ersätter Panamera Turbo. Med 630 hästkrafter och 820 newtonmeter har man därmed plockat ut 80 hästkrafter och 50 newtonmeter mer än tidigare. Det kapar 0-100-tiden med en halvsekund, från 3,6 till 3,1 sekunder (halvkombin och Sport Turismo) i Sport Plus-läget. Toppfarten är 315 km/h, vilket kan jämföras med utgående Panamera Turbos 306 km/h (304 km/h i Sport Turismo-utförande).
Att nya Panamera Turbo S är snabb råder det ingen tvekan om. Runt Nürburgring har den klockats för 7 minuter, 29 sekunder och 81 hundradelar, vilket enligt Porsche är nytt rekord i klassen lyxbilar. Tiden är ungefär 23 sekunder snabbare än för Panamera senast den hade Turbo S-beteckningen (första generationen fram till 2013). Dessutom nio sekunder snabbare än vassaste tiden för utgående Panamera Turbo.
PROVKÖRNING: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
Panamera 4S E-Hybrid
Ett nytt tillskott i Panamera-floran är en ny laddhybrid i form av Panamera 4S E-Hybrid. Hjärtat i bilen är den 2,9 liter stora V6-motorn som ger 440 hästkrafter (samma motor som finns i Panamera 4S sedan tidigare). Den samverkar med en 136 hästkrafter stark elmotor, tillsammans levererar de hela 560 hästkrafter och det maximala vridmomentet ligger på 750 newtonmeter. Effektsiffran trumfar alltså utgående Panamera Turbos siffra.
Med Sport Chrono-paket gör bilen 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppar 298 km/h. Panamera 4 E-Hybrid fram till modellår 2020 gjorde samma sprint på 4,2 sekunder och toppade 289 km/h (286 km/h i Sport Turismo-utförande).
Inte nog med alla extra hästkrafter, nya laddhybridversionen har även fått fler kilowattimmar att leka med. Batteripaketet har således ökat från 14,1 till 17,9 kWh vilket tillsammans med optimerad drivlina ska ge 5,4 mils räckvidd på el enligt WLTP-körcykeln.
Panamera GTS
GTS-versionen har fått se sin fyraliters-V8 uppskruvad till 480 hästkrafter. Tidigare gav den 460 hästkrafter. Maxvridet ligger kvar på 620 newtonmeter. Porsche menar att man har jobbat med maskinen för att få en kontinuerlig effektökning nästan hela vägen fram till varvtalsstoppet för att få den att påminna om kraftuttaget ur en motsvarande bil med stor sugmotor.
Lansering och priser
Redan i dag öppnar Porsche orderböckerna för uppdaterade Panamera, dock når bilarna handlarna i Sverige först i oktober. Instegsmodellen Panamera 4 börjar på 1,06 miljoner kronor, 1,42 miljoner kronor för Panamera 4S E-Hybrid, 1,54 miljoner kronor för Panamera GTS och 2,02 miljoner kronor för Panamera Turbo S. Vill man ha kombikaross (Sport Turismo) adderas ytterligare några tiotusen kronor på ovanstående priser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se