Porsche presenterar Taycan Sport Turismo – med svenska priser
Med en dryg månad kvar till marknadslanseringen berättar Porsche nu mer om nya ”kombimodellen” Taycan Sport Turismo som i Sverige kostar från exakt en miljon kronor.
Redan i höstas fick vi se Porsche Taycan Sport Turismo i samband med att GTS-versionen av Taycan presenterades i Kalifornien. Uppgifterna då var inte mycket att hänga i julgranen, desto mer av denna vara får vi i dag när Porsche meddelar både det ena och det andra, inte minst vad de olika modellversionerna kostar i Sverige.
Taycan Sport Turismo, som vi redan har kört i GTS-utförande och som du kan läsa i nästa veckas nummer av Teknikens Värld (och här på webben om du är Premium-prenumerant), är förstås samma bil som Taycan Cross Turismo men med två centimeter mindre markfrigång och utan plastdetaljer runt hjulhus och längs tröskellådor. Dessutom saknar Sport-versionen Cross-versionens takrails.
Jämfört med sedanversionen av Taycan är Taycan Sport Turismo rymligare, framför allt längst bak. Bagageutrymmet rymmer 446 liter med baksätesryggen uppfälld, vilket är 39 liter mer än i Taycan. Görs tillvalet Bose Surround Sound System (standard i Turbo-versionen) minskar utrymmet i bagaget till 405 liter.
När baksätesryggen, som är delbart enligt 60/40, fälls ryms mellan 1 171 och 1 212 liter.
En annan fin detalj med Sport Turismo-versionen är enklare i- och urlastning tack vare större öppning till bagageutrymmet. Det mäter 80,1 gånger 54,3 centimeter i stället för sedanens 43,4 gånger 33,0 centimeter.
Behövs än mer lastutrymme finns ytterligare 85 liter i ”frunken”, det vill säga utrymmet under ”framluckan”.
Att köra Taycan i kombiutförande innebär också mer svängrum för förare och passagerare, åtminstone svängrum i höjdled. Taklinjen är annorlunda än på sedanversionen vilket gör att avståndet till takets insida är 4,5 centimeter större i baksätet och 0,9 centimeter större i framstolarna.
Precis som i övriga Taycan-versioner finns det två batteristorlekar till modellen, nämligen Performance-batteriet med nettokapacitet på 71 kWh (79,2 kWh brutto) samt Performance Plus-batteriet med nettokapacitet på 83,7 kWh (93,4 kWh brutto). ”Lilla” batteriet är standard på instegsversionen samt på 4S-versionen medan större batteriet finns som tillval och då även ökar på effekten hos elmotorerna. GTS-, Turbo- och Turbo S-versionerna är alla utrustade med Plus-batteriet som standard.
Längst räckvidd enligt WLTP-körcykelns kombinerade program (läs; blandad körning) bjuder Taycan 4S Sport Turismo på – 49,8 mil, men bara om tillvalet Performance Plus-batteriet har gjorts.
Att ladda ett batteri, oavsett storlek, från 5 till 80 procent kan gå så snabbt som på 22 minuter och 30 sekunder. Per fem minuters laddtid ”tankas” energi för tio mils körning.
Själva marknadslanseringen äger rum i slutet av februari 2022, då är det GTS-versionen som är aktuell. I mars tillgängliggörs fler modellversioner.
Priser Porsche Taycan Sport Turismo
Taycan Sport Turismo (bakhjulsdrift)
Performance-batteri och 240 kW (326 hk) från 1 000 000 kronor.
Performance Plus-batteri och 280 kW (381 hk) från 1 059 700 kronor.
Taycan 4S Sport Turismo (fyrhjulsdrift)
Performance-batteri och 320 kW (435 hk) från 1 200 000 kronor.
Performance Plus-batteri och 360 kW (490 hk) från 1 257 600 kronor.
Taycan GTS Sport Turismo (fyrhjulsdrift)
Performance Plus-batteri och 380 kW (517 hk) från 1 480 000 kronor.
Taycan Turbo Sport Turismo (fyrhjulsdrift)
Performance Plus-batteri och 460 kW (626 hk) från 1 730 000 kronor.
Taycan Turbo S Sport Turismo (fyrhjulsdrift)
Performance Plus-batteri och 460 kW (626 hk) från 2 110 000 kronor.
Effektsiffrorna redovisade utan overboost-funktion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se