Porsche Taycan 4S billigare med lägre effekt och längre räckvidd
Nu kan du beställa Porsches elbil Taycan utan Turbo… i modellnamnet. Här är Taycan 4S med två olika effektuttag och två olika batteristorlekar.
För snart sex veckor sedan avtäckte Porsche sin första elbil. Taycan, som modellen heter, presenterades i två modellutföranden – Turbo och Turbo S. Modellnamnen blev en het snackis eftersom ingen av modellversionerna är utrustade med turboaggregat då dylika manicker behöver avgaser för att drivas.
Taycan Turbo har två elmotorer som tillsammans levererar 680 hästkrafter (vid overboost) som gör att 100 km/h nås efter 3,2 sekunder. Taycan Turbo S, som vi nyss var iväg och provkörde, har även den två elmotorer men 761 hästkrafter (overboost-siffra) vilket kapar 0-100-tiden med fyra tiondelar till 2,8 sekunder. Den extra effekten plockas ur den främre elmotorn.
Båda modellversionerna är utrustade med ett lite större batteripack med en kapacitet på 93,4 kWh (kilowattimmar) som i det motorsvagare alternativet räcker till 45 mils körning och i det starkare till 41,2 mils körning. Båda siffrorna är enligt WLTP:s kombinerade körcykel.
Från och med nu finns ytterligare ett Taycan-alternativ, nämligen Taycan 4S. Modellen saknar inte bara turboaggregat, så som de båda Turbo-modellerna, utan också Turbo i modellnamnet.
I Taycan 4S är det, som 4S-beteckningen avslöjar, två elmotorer som driver var sitt hjulpar. Den bakre elmotorn är nättare (8 cm kortare) än motsvarigheten i Turbo- och Turbo S-varianterna. Reduktionsväxeln för den bakre elmotor är precis som i Turbo-varianterna tvåstegad, med en hög- och en lågväxel. Främre elmotorn har en fast utväxling.
Porsche Taycan 4S i standardutförande har ett 79,2 kWh stort batteripaket som som benämns Performance Battery. I detta utförande levereras elmotorerna totalt 530 hästkrafter (overboost). Som tillval finns Performance Battery Plus (kostar 68 000 kronor) som kan lagra 93,4 kWh, det vill säga samma mängd som Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Med detta större batteri är totaleffekten 571 hästkrafter (återigen vid overboost).
Oavsett batteristorlek och genererad motoreffekt är tiden för 0-100 km/h densamma – 4,0 sekunder. Det är 0,8 samt 1,2 sekunder långsammare än Turbo-varianterna. Toppfarten är begränsad till 250 km/h, 10 km/h lägre än hos Turbo och Turbo S.
Med Performance Battery är räckvidden enligt nya WLTP-körcykeln 40,7 mil, det vill säga kortast i Taycan-familjen. Batteriet klarar att hantera laddeffekter på 225 kW (kilowatt).
Performance Battery Plus klarar upp till 46,3 mil per laddning enligt samma körcykel, med andra ord längst i Taycan-familjen. Detta ”plus-batteri” klarar laddeffekter på upp till 270 kW, samma som batterierna i Turbo-modellversionerna.
Taycan 4S skiljer sig även till utseendet från sina motorstarkare brorsor. Skillnaderna är inte slående, men finns där, exempelvis frontspoiler och diffursorn bak är lite annorlunda i utformningen. Fälgarna, som är halvtäckta, är unika för 4S och bakom dessa sitter röda bromsok. De främre har sex kolvar som pressar beläggen mot ventilerade gjutjärnsskivor. 360 millimeter höga är de främre skivorna, de bakre 358 millimeter.
En annan detalj som skiljer Taycan 4S är svartlackerade tröskellådor. På Taycan Turbo och Taycan Turbo S är de nedlackade (dvs i samma färg som karossen).
Porsche Taycan 4S går att beställa från och med nu men blir tillgänglig hos återförsäljarna först i början av 2020. Priset för 4S börjar på 1,17 miljoner kronor, betydligt mindre än de 1,7 miljoner kronor som begärs för Taycan Turbo och de 2,08 miljoner kronor som Taycan Turbo S börjar på.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se