Porsche Taycan Cross Turismo är här – elbilarnas första kombi
Vem hade trott det? Att Porsche, av världens stora biltillverkare, är först ut med en helelektrisk kombi. Men nu är den här, Taycan i lastvänligt utförande – Taycan Cross Turismo.
I dagarna är det tre år sedan Porsche visade upp konceptbilen Mission E Cross Turismo som var en kombivariant på konceptbilen Mission E, dessutom med lite högre markfrigång. Mission E blev sedermera det vi i dag känner till som Taycan, märkets första elbil som rönt stor uppmärksamhet världen över sedan presentationen hösten 2019.
Nu är det slutlekt med konceptbilar och testprototyper, för i dag presenteras äkta vara – Porsche Taycan Cross Turismo. Kombimodellen, som vi gärna kallar den för, fick alltså inte samma tilläggsbeteckning som Panamera i kombistuk, det blev med andra ord inte Taycan Sport Turismo som vi spekulerade om förra året.
”Terrängbil”
Det där med Cross i beteckningen är faktiskt inte ett spel för galleriet, modellen kan utrustas med en paket vid namn Offroad Design som bland annat medför 30 extra millimeter mellan backe och underrede. Taycan Cross Turismo är med andra ord en ”terrängbil” på samma sätt som en allroad från Audi eller en Cross Country från Volvo.
Dessutom är modellen standardutrustad med körläget Gravel Mode som sägs öka bilens framkomlighet när underlaget är kasst.
Rymligare
Även om vi kallar Taycan Cross Turismo för kombi är den inte att likställa med andra kombibilar av motsvarande storlek. Med 497,4 centimeter på längden är den 2,3 centimeter längre än koncernkusinen Audi A6 allroad quattro men med 446 liter bagageutrymme är den en bra bit bakom Audins 565 liter (och den är ändå långt ifrån rymligast i klassen). Med fällt baksäte rymmer Porschen 1 212 liter, rejält mycket mindre än de 1 680 liter som ”vår” jämförelse-Audi bjuder in till. Porsche-siffrorna här är för instegsversionerna Taycan 4 och Taycan 4S, de båda Turbo-modellerna har det ännu lite tajtare där bak med 405-1 171 liter.
Vanliga Taycan sväljer 366 liter i bagageutrymmet, plus de 81 liter som ryms i ”frunken” framtill, ett utrymme som Taycan Cross Turismo förstås också har.
Det fina med kombiversionen är huvudutrymmet i baksätet. Takhöjden är nämligen 4,7 centimeter högre i Taycan Cross Turismo än i vanliga Taycan. Anledningen till det extra utrymmet i höjdled är förstås att taket inte sluttar lika kraftigt på en kombi.
I stället för dragkrok...
Någon dragkrok verkar tyvärr inte vara tillgänglig till Taycan Cross Turismo. I stället har Porsche satsat på att utveckla en cykelhållare unik för modellen. Cykelhållaren rymmer upp till tre cyklar. Lösningen är något liknande det Volkswagen erbjuder köparna av elbilen ID.3 som inte heller går att utrusta med dragkrok.
Drivlinor och modellversioner
Taycan Cross Turismo erbjuder förstås alla tekniska finesser som sitt sedansyskon Taycan, exempelvis snabbladdning på uppemot 270 kW med 800-voltsarkitektur, Performance Plus-batterier (standard i Taycan Cross Turismo), adaptiv luftfjädring och mycket annat.
Vid lanseringen är det fyra modellversioner som gäller, samtliga fyrhjulsdrivna och med nämnda batteri av storlek 93,4 kWh. Den nyligen presenterade instegsmodellen med enbart fyrhjulsdrift kan vi misstänka blir aktuell i ett senare skede.
Taycan 4 Cross Turismo har 380 hästkrafter men når 476 hästkrafter vid overboost. Den gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/tim. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln ligger på mellan 38,9 och 45,6 mil.
Taycan 4S Cross Turismo har 490 hästkrafter och 571 hästkrafter vid overboost (som alltså varar en väldigt kort stund). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten är 240 km/tim. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln ligger på mellan 38,8 och 45,2 mil.
Taycan Turbo Cross Turismo har 625 hästkrafter men hela 680 hästkrafter när overboost kickar in. Denna modellversion fixar 0-100 km/h på 3,3 sekunder och rundar av fartökningen vid 250 km/tim. WLTP-körcykeln säger att räckvidden ligger på mellan 39,5 och 45,2 mil.
Taycan Turbo S Cross Turismo är värstingen med 625 hästkrafter men når smått galna 761 hästkrafter i overboost-läget. 0-100 km/h går på på 2,9 sekunder och toppfarten är 250 km/tim. Räckvidden uppges till mellan 38,8 och 41,9 mil.
Som synes är det en tiondels sekund extra Cross Turismo-varianten behöver ha på sig för att nå 100 km/h i jämförelse med vanliga Taycan. Toppfarterna är också något justerade, så även räckviddssiffrorna (i vissa fall lite längre, i andra aningen kortare).
https://youtu.be/2oZJp-P7p3MLansering och pris
Till sommaren är det lanseringsdags för Porsche Taycan Cross Turismo. I Sverige kostar instegaren Taycan 4 Cross Turismo från 1,14 miljoner kronor, det vassare syskonet Taycan 4S Cross Turismo från 1,27 miljoner kronor, prestandamodellen Taycan Turbo Cross Turismo från 1,75 miljoner kronor samt värstingen Taycan Turbo S Cross Turismo från 2,13 miljoner kronor. Det är justeringar med 40 000 kronor upp för Turbo-modellerna (jämfört med vanliga Taycan) och 90 000 kronor upp för 4S-varianten. Taycan 4, utan S, har ingen motsvarande modellversion i vanliga Taycan.
I ingressen nämnde vi att Porsche är först ut med en helelektrisk kombi, men kinesiska MG har faktiskt alldeles nyligen lanseras en kombi vid namn MG5 EV på brittiska marknaden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se