Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Porsche har gått och blivit med kombi.Porsche har gått och blivit med kombi.Porsche har gått och blivit med kombi.
Porsche har gått och blivit med kombi. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Porsche Taycan Cross Turismo – tre snabba från provkörningen

En förseriebil av Porsche Taycan 4 Cross Turismo har letat sig till Sverige. Vi provkör! Men först tre snabba frågor.

Tjena Glenn, hur är Taycan 4 Cross Turismo?
– Otrolig. Även fast jag vet om det, glömmer jag det varje gång, just att Porsche är bäst på att bygga sportbilar. Det är ingen slump att de säljer som smör.

Är det något speciellt du reagerar på?
– Hmm, vet inte. Kanske kraften. Faktumen är att 380 hästkrafter som denna har är rätt tamt i sammanhanget. Den där explosionen av kraft finns inte riktigt där. Alltså missförstå mig rätt, den är ju pigg som få, det är ju nästan alltid elbilar. Men om man ändå sitter i en bil för 1,1 miljoner kronor förväntas man sig nästan ännu mer.

– Sen går bilen ju som ett lok ändå, så klart. Klippstabil!

1 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Är detta världens bästa elbilskombi?
– Absolut! Det finns ju nästan inga andra. Utan att ha kört kinesiska MG:s elbilskombi törs jag påstå Taycan är bättre. Sen om all den där plasten runt dörrtrösklarna är snyggt eller inte låter jag någon annan avgöra. Men det sägs ju komma en vanlig kombi, utan plast, kallad Sport Turismo också. Den lär nog fler välja.

I kommande nummer av Teknikens Värld berättar Glenn mycket mer om hur Porsche Taycan Cross Turismo upplevs bakom ratten och i andra situationer. Provkörningen kommer även upp här på webben för dig som är Premium-prenumerant.